استوماتیت دهان | نشانه استوماتیت دهان

در واقع استوماتیت‌ دهان عبارت‌ است‌ از التهاب‌ فراگیر دهان‌ (شامل‌ مخاط‌ دهان، لب‌ها، زبان و کام‌) که‌ دارای‌ 2 نوع‌ اصلی‌ است‌:

استوماتیت‌ هرپسی‌ حاد و استوماتیت‌ آفتی‌ (زخم‌ دهان‌) که‌ شایع‌تر است‌. استوماتیت دهان یک نوع بیماری و التهاب فراگیر دهان است که تقریباً ممکن است همه قسمت‌های دهان را درگیر کند.

سایر انواع‌ عبارتند از:

-ژنژیویت

- پریودنتیت

-کاندیدیاز (برفک‌) و آنژین و نسان‌. استوماتیت‌ دهان  ممکن‌ است‌ نشانه‌ای‌ از یک‌ اختلال‌ زمینه‌ای‌ جدی‌تر باشد.

علل‌ بیماری استوماتیت دهان

-عوارض‌ جانبی‌ داروها
-مواجهه‌ شغلی‌ با رنگ‌ها، فلزات‌ سنگین‌، بخار اسید، غبار صنعتی‌

زمان برطرف شدن استوماتیت دهان

البته مدت زمان بر طرف شدن علائم استوماتیت دهان  بستگی دارد بیمار به کدام یک از انواع این بیماری مبتلا شده باشد. در صورتی که استوماتیت دهان ناشی از ویروس باشد شامل قرمزی و ورم لثه است و بیشتر در کودکان 2 تا 3 ساله دیده می شود. زخم هایی که بیشتر روی لثه ایجاد می شود دردناک است و کودک نمی تواند تغذیه کند و باعث بیقراری و گریه کودک می شود. این بیماری خود به خود و بعد از گذشت دوره خاصی که معمولا یک هفته یا کمتر است از بین می رود.

درمان این بیماری استوماتیت دهان عبارت از :

-نوع ویروسی درمانی ندارد، در کودکان که بیقراری می کند باعث اضطراب در والدین می شود که با اطمینان دادن به آنها که علائم خود به خود از بین می رود.

-نوع ناشی از رادیوتراپی با استفاده از دهان شویه ها،از جمله ماده ای به نام بنزین آمید که علائم را از بین می برد.

-در مورد استوماتیت آفتی یک قاشق شربت دیفن هیدارمین را به عنوان دهان شویه استفاده می کنند. پمادهای کورتیکواستروییدی نیز گاهی استفاده میشود .

در اکثر موارد در عرض 2-1 هفته و در سایر موارد 3-2 هفته بهبود می‌یابد. برخی نیازمند درمان هستند و سایرین خود به خود بهبود می‌یابند. پیامدهای دیگر به اختلال زمینه‌ای بستگی دارد.ممکن است پس از درمان عود کند.اختلال زمینه‌ای ممکن است عوارض خطرناکی دربر داشته باشد.

د اروها استوماتیت دهان

هنگامی که‌ بتوان‌ علت‌ زمینه‌ای‌ را کشف‌ کرده‌ داروها به‌ طور خاص‌ متوجه‌ آن‌ خواهند بود.
ممکن‌ است‌ شست‌وشو دهنده‌های‌ بینی‌ یا قرص‌های‌ خوراکی‌ تجویز شوند.

داروهای‌ بی‌حس‌کننده‌ موضعی‌ ممکن‌ است‌ مفید باشند.

در صورت‌ مشخص‌ شدن‌ عامل‌ مسبب‌، داروهای‌ ضد قارچ‌، ضد باکتری‌ یا استروئیدی‌ موضعی‌

مکمل‌های‌ ویتامینی‌ در صورت‌ نیاز

رژیم‌ غذایی‌

ممکن‌ است‌ لازم‌ باشد از غذاهای‌ چاشنی‌دار یا غذاهایی‌ که‌ سفت‌، تیز یا خشک‌ هستند، اجتناب‌ شود.
از هر غذایی‌ که‌ یک‌ واکنش‌ آلرژیک‌ برانگیزد، خودداری‌ کنید
.

برچسب ها : استوماتیت دهان نشانه استوماتیت دهان علائم استوماتیت دهان - درمان استوماتیت دهان - استوماتیت دهان چیست؟ - التهاب دهان یا استوماتیت دهان

استوماتیت دهان | نشانه استوماتیت دهان