ترمیم شکستگی بینی | درمان شکستگی بینی

یکی از شایع ترین آسیب بینی شکستگی بینی می باشد. زمانی که استخوان های بینی در بیشتر موارد، اطراف غضروف بینی دچار آسیب دیدگی شده و به خصوص در قسمت سپتیوم یا تیغه بینی که قسمت خمیدگی بینی است باعث می شود قسمتهای چپ و راست بینی را از هم جدا شوند. در واقع از دست این تغییرات نامطلوب در ظاهر و عملکرد بینی که به وجود آمده است شکستگی بینی می باشد.پزشک متخصص حلق گوش بینی  براساس مقدار آسیب بینی و ماهیت آن درمان را برروی بینی برای ترمیم شکستگی بینی انجام می دهد.

باید گفت که شکستگی بینی یکی از عوارض آشکار در بین مردان 15 تا 30 ساله می باشد. این آسیب دیدگی بینی در افراد جوان باعث جابجایی استخوان بینی آنها میشود. البته این امر در افراد مسن، به شکل خرد شدن استخوانها  و شکستگی بینی نمایان میشود. زمانی که بینی قدرت خود را از دست میدهد در واقع تغییرات نامطلوب در ظاهر و عملکرد آن ایجاد شود. بنابراین جراح باید مشکل را بر اساس نوع شکستگی و گستردگی آسیب درمان کند.

علائم شکستگی بینی :

-اولین علائم درد و ورم بینی

-خونریزی بینی

-کبودی در اطراف چشم و بینی

-کج شدن بینی و غیره

انواع شکستگی بینی دو مورد است:

1-انواع کناری : در این نوع از شکستگی بینی که اثر وارد شدن فشار برکنار بینی ایجاد میشود باعث فرورفتگی یک سمت بینی و برآمدگی سمت دیگر بینی می شود.

2-انواع اقدامی یا روبرو: اما درمورد این نوع از شکستگی بینی که حالت آسیب از بالا صورت به بینی وارد می شود.

عوارض شکستگی بینی :

-سپتوم کج بینی: در هنگام شکستگی بینی دیواره نازکی که دو طرف مسیر بینی قرار دارد از هم جدا می‌شوند این قسمت های آسیب دیده یا جابجا شده تنفس را دشوار میکند.

-هماتومی سپتوم : اما این عارضه که باعث تجمع خون که در سپتوم بینی شده می‌تواند باعث کیپ شدگی بینی ، و مختل شدن تنفس و منجر به عفونت جدی در قسمت بینی شود. این عارضه نادر است ولی در صورت بروز نیازمند تخلیه خون از راه جراحی می باشد.

-آسیب دیدگی غضروف بینی: البته مصدومیت غضروف ممکن است نیاز به ترمیم جراحی داشته باشد.

-مصدومیت سر و گردن: در برخی از موارد مصدومیت سر و گردن می‌تواند به همراه شکستگی بینی رخ دهد، در صورتی که تروما بسیار شدید باشد. این عارضه با ریزش دائمی مایعات شفاف از بینی پس از وارد شدن تروما به بینی می‌تواند علت آن مایع مغزی نخاعی باشد، که نشان دهنده صدمه دیدن مغز است.

-از دست رفتن یا اختلال در حس بویایی: در صورت شکستگی بینی ایجاد کاهش حس بویایی همراه با کجی سپتوم یا سایر مصدومیت‌های بینی نمایان میشود.

تشخیص شکستگی بینی :

برای درمان این عارضه از رادیوگراف استفاده می شود .پزشک متخصص با یک عمل سرپای  یا بستری کردن بیمار اقدام به درمان شکستگی بینی می کند.
در مرحله اول ارزیابی وضعیت بینی شکسته شده ، مراجعه به یک پزشک باتجربه در زمینه ارزیابی این نوع آسیب‌دیدگی صورت میگیرد. در صورت مواجع با این مشکل ،مراجعه به مطب پزشک (یا یک کلینیک مراقبت‌های اورژانس و یا اورژانس یک بیمارستان) بهترین کاری است که می‌توان در مرحله انجام داد. اگر احتمال شکستگی بینی وجود داشته باشد بیمار را برای معاینه به یک متخصص گوش و حلق و بینی یا جراح پلاستیک صورت ارجاع می دهند،  در این شرایط روش درمانی مناسب استفاده از عمل جراحی بینی با لیزر است. در حالت‌هایی که فرد دچار شکستگی بینی شده، عمل لیزری بینی مناسب نیست و کاربردی ندارد.

برچسب ها : ترمیم شکستگی بینی - درمان ترمیم شکستگی بینی - علائم ترمیم شکستگی بینی - تشخیص ترمیم شکستگی بینی

ترمیم شکستگی بینی | درمان شکستگی بینی