سنگ غدد بزاقی | جراحی و درمان سنگ غدد بزاقی

جراحی و درمان سنگ غدد بزاقی

مهمترین بیماری خوش خیم درسنگ غدد بزاقی عفونت های مربوط به این بیماری است. در واقع علت به وجود آمدن سنگ غدد بزاقی انسداد در مجرای غدد بزاقی یا ابتلای افراد به بیماری های دیابت ،سرطان و ضعف در سیستم ایمنی بدن می باشد.

در دهان ما سه نوع غده ی بزاقی اصلی به نام‌ های بناگوشی، تحت فکی و زیر زبانی در هر طرف دهان وجود دارد که این غدد به همراه هزاران غدد بزاقی فرعی که در سرتاسر مخاط دهان، لب ها و کام پخش شده اند، بزاق را تولید و به داخل دهان ترشح می ‌کنند.

در واقع وجود این بزاق برای هضم غذا و مرطوب و لطیف کردن مخاط دهان بسیار سودمند است .در بیتر اوقات درون این غدد اصلی یا مجاری آن ها و به ندرت درون غدد بزاقی فرعی، سنگ غدد بزاقی  تشکیل می ‌شود.

در واقع این بیماری سنگ غدد بزاقی به سنگ درون سیستم مجرای غدد بزاقی گفته می شود و برآورد شده که شایع ترین اختلال عملکردی غدد بزاقی محسوب می شود که این  سنگ غدد بزاقی در زنان نسبت به مردان شایع تر می باشد.

علائم بیماری سنگ غدد بزاقی :

-درد در هنگام خوردن غذا

-تورم  در ناحیه زیر فک و ناحیه دهان با فشار دردناک

-عفونت غدد بزاقی که عامل اصلی آن نیز دهیدراته شدن کم آبی بدن باضعف سیستم ایمنی بدن

- قرمزی ناحیه

تشخیص سنگ غدد بزاقی

بعد از رفتن به نزد پزشک تشخیص  او بر مبنای شرح حال و معاینه ی بیمار است. اگر سنگ غدد بزاقی نزدیک به مدخل مجرای غده ی بزاقی باشد، ممکن است طی معاینه قابل لمس باشد، اما اگر عمقی ‌تر باشد، قابل لمس نیست.

در اگرلازم بداند با تجویز عکسبرداری، رادیولوژی یا سونوگرافی و سی ‌تی ‌اسکن همراه با سیالوگرافی، وجود سنگ غدد بزاقی را تشخیص می دهد.

درمان سنگ غدد بزاقی :

- مصرف مایعات زیاد و تحریک ترشحات مثلا با خوردن لیمو ترش ممکن است که سنگ کوچک و خود به خود از طریق  مجرای دفع شود.

-در صورت عفونت با استفاده از آنتی بیوتیک کرده و باعث کم شدن التهاب و باعث می شود بدون جراحی آنرا بیرون آورد.

برچسب ها : سنگ غدد بزاقی - هزینه سنگ غدد بزاقی - جراحی و درمان سنگ غدد بزاقی

سنگ غدد بزاقی | جراحی و درمان سنگ غدد بزاقی