کری ناگهانی | علت کری ناگهانی

کری ناگهانی

یکی از بیماریهای مربوط به گوش ، کری ناگهانی گوش یا سکته ی گوش می باشد در واقع این عارضه ای است که فرد به طور ناگهانی یا حداکثر در سه روز مقداری یا تمام شنوایی خود را از دست می دهد. در حقیقت کری ناگهانی گوش در اغلب افراد با ترس همراه است و باید بلافاصله پس از بروز علائم ناشنوایی به پزشک مراجعه نمایند و ازخود درمانی به شدت بپرهیزند. این بیماری کری ناگهانی گوش یا همان سکته گوش در مدت زمان بسیار کوتاهی پس از بروز مشکل امکان درمان یا بهبود دارد.

در اثر کاهش شنوایی به دلیل آسیب وارده به سیستم گوش داخلی رخ می‌دهد و دیگر آسیب به پرده گوش مطرح نیست. در صورتی که شدت شنوایی فرد در بازه زمانی کمتر از سه روز 30 دسی‌بل در بیش از دو فرکانس کاهش یابد و پزشک نتواند علت خاصی برای کم‌شنوایی حسی حرکتی فرد پیدا کند، به آن عارضه، سکته گوش یا کری ناگهانی می‌گویند.

دلیل بسیاری برای کری ناگهانی یکطرفه، ذکر شده اند. اینکری ناگهانی از نوع حسی عصبی است و ممکن است خفیف ، متوسط یا شدید باشد و بجز در مواردی ، علت حقیقی آن به اشکال قابل شناخت است و در این صورت آن را تحت عنوان ایدیوپاتیک یا ناشناخته می آورند.

علل احتمالی بیماری کری ناگهانی عبارتند از:

*آسیب و پارگی لابیرنت شنوایی

*پس از عمل جراحی

*داروهایی که برروی گوش اثرسمی دارند

*عفونتهای میکروبی از قبیل لابیرنت چرکی، سیفیلیس لابیرنت و منتژیت

*عفونتهای ویروسی مانند ویروس اوریون ، ویروس سرخک، ویروس آبله

*لوزوم اکوستیک و تومورهای زاویه مخچه و پایه مغز

کری ناگهانی به سه صورت نمایان می شود:

-حسی : آسیب دیدگی عصب شنوایی (سلول های مویی کوچک موجود در گوش داخلی) و بیماری منیر در کری ناکهانی موثر است.

-رسانشی : علت فشردگی موم تا یک شکستگی آسیب زا در ارتباط بین استخوان های گوش میانی یا به صورت موقت و دائمی ایجاد می شود

-ترکیبی از ترکیب فقدان شنوایی حسی و رسانشی بیماری کری ناگهانی ترکیبی ایجاد می شود.

*بیماریهای خود ایمنی

با در نظر گرفتن لیست فوق مشکل تعیین علت واقعی بیماری روشن میشود، زیرا بجز چند مورد مانند تومور اکوستیک یا پارگی و صدمه لابیرفت، تشخیص قطعی تقریباً غیرممکن است و باید بر روی سایر علایم و آثار تکیه کرد که البته میتوانند همزمان با کری ناگهانی در بدن وجود داشته و اصلاً عامل ایجاد این وضعیت باشند. به این جهت بهتر است در مواردی که نمیتوان علت قطعی کری ناگهانی را یافت، عارضه را ایدیوپاتیک تلقی کرد و از تمسک به سبب شناسی ویروسی یا عروقی احتراز نمود. در این بیماری باید سریعاً به پزشک مراجعه شود تا دارو درمانی شروع شده و امید این باشد که شنوایی به حالت طبیعی باز گردد.

کری ناگهانی جزو موارد اورژانسی محسوب می‌شود به طوری که مبتلایان به کاهش شنوایی بلافاصله باید بعد از مشاهده علائم ذکر شده، به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند تا به صورت اورژانسی تحت درمان قرار گیرند. در واقع، زمان طلایی برای درمان کری ناگهانی فقط در 72 ساعت اول شروع علائم است. این عارضه نیازی به عمل جراحی ندارد اما درمان دارویی به ویژه در همان ساعت‌های اول تا حد زیادی می‌تواند افت شنوایی را بیماران کم کند. زمانی طلایی درمان به این دلیل اهمیت دارد که هر چه بیمار زودتر تحت درمان قرار گیرد، احتمال بهبود و برگشت کاهش شنوایی او افزایش می‌یابد اما با از دست رفتن زمان و دیرتر مراجعه کردن، شانس درمان را کم می‌کند.

موثرترین درمانی که می‌توان برای کری ناگهانی مورد استفاده قرار داد، استروئیدها یا همان کورتون‌ها هستند. معلوم نیست داروی استروئیدها چگونه این عارضه را درمان می‌کند، ولی  در بیمارانی که دچار عفونت، التهاب یا بیماری‌های وابسته به سیستم ایمنی می‌شوند، تاثیر خوبی داشته است . البته در تجویز استروئیدها از مقادیر بالایی استفاده می‌کنند البته که بیمار باید تحت نظر پزشک آن‌ها را مصرف کند. پزشک در طول درمانکری ناگهانی ، به دلیل عوارض استروئیدها، وضعیت بیمار را تحت نظر دارد و در صورتی که بهبودی مشاهده شود، درمان تا مدتی ادامه می دهد و به صورت دوز کم  آن را قطع می‌کند. در مواردی که درمان‌های دارویی موثر نباشند، پزشک در آخرین مرحله، اقدام به تزریق کورتون در داخل گوش می‌کند که این درمان هم تا حدودی می‌تواند موثر باشد، اما تجویز کورتون خوراکی مهم‌ترین بخش درمان به شمار می‌رود.

برچسب ها : کری ناگهانی - درمان کری ناگهانی - علت کری ناگهانی - نشانه های کری ناگهانی

کری ناگهانی  | علت کری ناگهانی