درد گوش شناگر | علت درد گوش شناگر

آماس گوش بیرونی التهاب مجرای گوش است و اغلب با عنوان (گوش شناگر) به آن اشاره می شود.

در داخل گوش شناگر نوعی عفونت کانال گوش وجود دارد که می تواند توسط بسیاری از انواع باکتری ها یا قارچ ها ایجاد شود. در واقع شنا کردن در آب‌های شیرین یکی از عوامل عمده برای ابتلا به این بیماری است. در بیشتر افراد گوش شناگر تنها یک بار رخ می‌دهد، اما در برخی موارد به یک عارضه مزمن تبدیل می‌شود.

سوزش پوست که مجرا را خط دار می کند می تواند به خاطر ترومای خفیف باشد، مانند تلاش برای تمیز کردن موم گوش با شیء تیز و ایجاد خراشی که ملتهب یا عفونی می شود.

درد گوش شناگر التهابی را توصیف می کند که توسط آب نگهداشته شده در مجرای گوش ایجاد می شود. ناحیۀ تاریک، گرم و مرطوب می تواند رشد باکتری را افزایش دهد و زمینه را برای عفونت مهیا سازد.

رایج ترین علامت درد گوش شناگر درد گوش است که به تدریج در طول یکی دو روز آغاز می شود. دیگر علائم همراه با درد گوش شناگر عبارتند از:

-درد گوش تقریباً همیشه با یک گوش همراه است.

-مجرای گوش خارش دارد.

-گوش بیرونی قرمز می شود

-گوش، مایع یا چرک را خشک می کند.

-گوش زنگ می خورد.

-علائم آماس گوش بیرونی یا  درد گوش شناگر عبارت است از:

-درد، اشباع یا فشار

-خارش و خشکی

-کاهش شنوایی

-زنگ زدن گوش

علائم گوش میانی عبارتند از:

-درد عمیق

-کاهش شنوایی

-تب

-اشباع

-خشکی گوش که با سوراخ شدن پرده صماخ همراه است

-التهاب گوش داخلی (آماس گوش درونی، سرگیجه)

-سرگیجه (حس چرخش اتاق یا محیط اطراف)

-از دست دادن تعادل

-احساس تهوع و استفراغ

-کاهش شنوایی، زنگ زدن گوش (اینها می توانند علائم بیماری منیِیر یا تومور عصبی آگوستیک باشد)

درمان درد گوش شناگر:

*بیشتر موارد با تجویز قطرۀ گوش به مدت 7 تا 10 روز درمان می شوند.

*این قطره ها حاوی آنتی بیوتیک هایی برای مبارزه با عفونت هستند و اغلب یک استروئید برای کاهش تورم التهاب دارند.

*درحالیکه فرد بر پهلو دراز کشیده قطره در گوش آسیب دیده قرار می گیرد. پس از قرار گرتن قطره بیمار باید به مدت 5 دقیقه در همان وضعیت قرار بگیرد تا از ریختن قطره ها به خارج از گوش جلوگیری کند.

*اگر مجرای گوش خیلی متورم باشد یک فتیله یا یک تکۀ کوچک از گاز در مجرا قرار میگیرد تا اجازه دهد قطره ها به محل مناسب برسند.

*معمولاً پزشک آنتی بیوتیک دهانی را در کنار قطرۀ گوش تجویز می کند. داروهای مسکن تجویزی و بدون نیاز به نسخه هم اغلب برای چند روز لازم هستند تا عفونت تحت کنترل در بیاید.

*مجرای گوش می تواند در طول درمان خشک نگه داشته شود. یک گوش گیر یا توپ پنبه ای کوچک که به وازلین آغشته شده است می تواند در طول حمام مورد استفاده قرار گیرد تا اجازه ندهد آب به داخل کش بیاید.

*در برخی از مواردخشکی در گوش ایجاد می شود و عفونت پاک نمی شود تا از بین برود. ممکن است مراجعه به متحصص گوش و حلق و بینی مورد نیاز باشد.

پس به طور خلاصه می توان گفت که به‌هنگام شنا مجرای خارجی گوش و پرده تمپان به‌طور مستمر در معرض تماس با آب قرار می‌گیرند که در صورت وجود هرگونه آلودگی در آب استخر و یا ماندن آب در داخل مجرای گوش خارجی زمینه مساعدی برای رشد عوامل بیماری‌زا (قارچ‌ها، میکروب‌ها) و بروز بیماری در گوش فراهم می‌شود که به آن اوتیت خارجی یا گوش شناگر می‌گویند.

عزیزان گرامی  برای جلوگیری از عوارض عفونت درد گوش شناگر  حتما با دکتر سید رضا عابدین گیلانی متخصص گوش حلق بینی تماس بگیرید.

می توانید برای دریافت نوبت دهی با شماره های درج شده  منشی در سایت تماس بگیرید.

بعد از جراحی گوش و برای درمان عفونت گوش شناگران عزیز توصیه های پزشک را به کارببرند.

برچسب ها : علت درد گوش شناگر - روش درمانی درد گوش شناگر - عفونت درد گوش شناگر - مراقبت از گوش شناگر

درد گوش شناگر | علت درد گوش شناگر