ورم بینی بعد از عمل جراحی | درمان ورم بینی پس از عمل جراحی

ورم بعد از عمل جراحی اجتناب ناپذیرواین امر در رینوپلاستی استثنا نمی باشد. رینوپلاستی جراحی است که شکل بینی را تغییر می دهد، برای هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. این عمل معمولا برای تغییر ظاهر بینی و یا بهبود تنفس یا برای رسیدن به ظاهر مطلوب صورت می گیرد. برخی از جراحی های رینوپلاستی شامل شکستن و یا تغییر دادن استخوان بینی در طی عمل جراحی هستند. جراحی هایی که شامل دستکاری استخوان بینی هستند، موجب ایجاد تورم می شوند که ممکن است چند هفته یا گاهی بیشتر طول بکشد. مهم این است که از دستورالعمل های ارائه شده توسط جراح خود پیروی کنید و اقداماتی برای کاهش ورم بعد از عمل بینی انجام دهید.
برای کاهش میزان ورم بینی بعد از عمل جراحی زیبایی و سرعت بهبود بینی به نکات زیر توجه کنید:

* از استعمال دخانیات اجتناب کنید.

* باید آب فراوان بنوشید.

* تا 48 ساعت پس از عمل هیچ نوع نوشیدنی الکلی مصرف نکنید.

*نکات  و دستورات پزشک در مورد پانسمان ها و باندپیچی ها را به دقت انجام دهید.

*48 ساعت پس از عمل را فقط استراحت کنید و از کسی بخواهید تا 24 ساعت اول را در کنارتان باشد. همچنین 1 تا 2 هفته پس از عمل، از انجام فعالیت های جسمی شدید و ورزش های سنگین خودداری کنید.

*به صورت نیمه نشسته و با زاویه سی درجه بخوابید یا برای دو تا سه هفته نخست چند بالش را زیر سر بگذارید.تا حد ممکن سر خود را بالا نگه دارید.

*چند روز اول برای کاهش ورم بینی  بعداز عمل جراحی از کمپرس های یخ یا نخودفرنگی یخ زده استفاده کنید. از زیاد گرم کردم ناحیه جراحی به شدت پرهیز کنید. غالبا جراح توصیه می کند تا تزریق کورتیزون در ناحیه های متورم انجام شود. انتظار یک روند بهبود تدریجی را داشته باشید.

*
از حمل وسیله های سنگین خودداری کرده وفعالیت های بدنی خود را مانند ورزش کردن وشنا محدود کنید.

*به منظور جلوگیری ازخطر ایجاد هایپرپیگمنتاسیون تا 4 هفته بعد از عمل، از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کرده و در صورت لزوم از کرم های ضد آفتاب با SPF 30  استفاده نمایید.

*بعد از جراحی بینی استخوانی از بالا کشیدن بینی و تنفس هوا با زور ( کاری که بعضی از افراد هنگامی که حس گرفتگی بینی دارند انجام می دهند) خودداری کنید.

*از بینی تان در مقابل هر گونه آسیبی محافظت کنید.

*حداقل به مدت دو هفته پس از عمل از فین کردن اجتناب کنید.

*از خاراندن بینی خود با دست جلوگیری کنید.

*تا هنگام برداشتن گچ بینی از حمام رفتن به ویژه حمام با آّب داغ خودداری کرده، که مبادا گچ شما درروزهای اول مرطوب گردد.

*هفته اول پس از عمل در رژیم غذایی از مواد غذایی نرم استفاده شود.

*مصرف سدیم را کاهش دهید.

مراحل برطرف شدن التاب بینی بعد از عمل جراحی

*مرحله التهاب: یک تا هفت روز پس از عمل
به مجرد ایجاد جراحت یا انجام جراحی، مرحله التهاب دوره التیام ورم بینی بعد از عمل جراحی زیبایی آغاز می شود و به مدت یک تا شش روز دیگر ادامه دارد. در طول این دوره، داغ یا گرم شدن، قرمز یا سرخ شدن زخم عادی است و تورم و دردناک بودن نواحی اطراف منطقه جراحی نیز دور از انتظار نیست. درست است که انتظار مقداری ورم و قرمزی می رود اما به خاطر داشته باشید که زیادبودن شدت درد و ورم می تواند نشانه عفونت یا عوارض دیگر باشد. هرچند پس از انجام عمل های جراحی زیبایی بینی انتظارش نمی رود اما چنانچه با خروج موادی چرک مانند از بینی، افزایش یافتن درد، تب و ورم بیش از حد، مواجه شدید که همگی نشانه بالقوه عفونت است، حتما با جراح خود تماس بگیرید.

*مرحله تکثیر: یک تا شش هفته پس از عمل
معمولا یک هفته پس از عمل، زخم به طور مستمر التیام می یابد و مرحله التهاب به مرحله تکثیر کاهش ورم بینی بعد از عمل جراحی زیبایی، تقریبا سه یا چهار هفته طول می کشد. بدن در طول این مدت کلاژن (بافت هم بند) در اطراف زخم و درون بینی تولید می کند. احتملا متوجه خواهیدشد که برش ها و بافت های بینی در حال ضخیم شدن است. بعضی زخم ها مقدار ناچیزی ترشح تقریبا زردرنگ نیز دارد. زخم همچنان دردناک و نسبتا سفت است و هنوز احساس کشش یا سوزش در محل زخم آزاردهنده است. این علائم خفیف، پایدار خواهدبود یا هر روز با سرعتی یکنواخت بهبود می یابد.

*مرحله ترمیم: شش ماه تا یک سال پس از جراحی
مرحله ترمیم، آخرین مرحله فرایند التیام و کاهش ورم بینی بعد از عمل جراحی زیبایی است که بسته به مقیاس عمل جراحی ترمیمی و ضرورت داشتن یا نداشتن پیوند ساختاری متغیر است و از شش ماه تا یک سال به طول می انجامد. مرحله ترمیم با تجزیه کلاژن اضافی (یا بافت هم بند) شروع می شود و در طول آن، زخم قرمز برجسته به زخم سفید صاف کوچک تغییر می کند و بافت چوب مانند سخت، جای خود را به بینی حساس، قابل انعطاف و نرم می دهد.

برچسب ها : ورم بینی - پس از عمل جراحی کاهش ورم بینی بعد از عمل جراحی - درمان ورم بینی پس از عمل جراحی

ورم بینی بعد از عمل جراحی | درمان ورم بینی پس از عمل جراحی