تکلم تو دماغی | علت تکلم تو دماغی

تکلم تودماغی شبیه به زمانی است که ما احساس می‌کنیم جسمی در مجاری تنفسی بینی ما گیر کرده است.
علت تکلم تو دماغی در واقع فرار هوا از داخل حلق به داخل بینی به علت بسته نشدن کامل کام در عقب حلق می باشد .به اینگونه صداهایی که از ته چاه بیرون می‌آید و خفه یا تکلم تودماغی است، صداهای دارای اختلال تشدید می‌گویند.

صدای ما در حین صحبت کردن، زمانی تشکیل می‌شود که هوای خروجی از ریه‌های ما، تارهای صوتی بافت حنجره را به ارتعاش در آورند. کیفیت صدای حاصل را رزونانس می‌نامیم.

کیفیت صدای افراد مختلف به میزان کمی با یک دیگر متفاوت است. هنگامی که می‌گوییم صدای یک فرد تو دماغی است یا یک فرد  تکلم تو دماغی صحبت می‌کند، به این معنی است که صدای او شبیه به حالت آبریزش بینی شنیده می‌شود.

بعضی از این افراد اضافه بر تکلم تو دماغی مشکل عمده ای که دارند برگشت مایعات و یا غذا از داخل حلق به داخل بینی می باشد که باعث شرمساری بیمار هنگام غذا خوردن در مهمانی ها و جلوی دیگران می شود.

علل تکلم تودماغی بسته به انسداد مجرای هوای بینی مربوط مییشود که عبارتند از:

1) عوامل رشدی مانند آدنوئید بزرگ، پولیپ بینی و انحراف بینی

2) ضخیم شدن مخاط بینی در اثر بیمارییهای مزمن

3) بافت مخاطی متورم در زمینه ی حساسیت بینی یا رینیت آلرژیک

4) ضربه ی وارده بر بینی

اصلاح تکلم تودماغی بسته معطوف به اصلاح یا رفع علت پدید آورنده ی آن خواه از طریق تمهیدات طبی خواه از طریق اعمال جراحی می باشد.

سه بخش اصلی که در تولید صدا نقش دارد :

1.ریه و دیافراگم

2.حنجره

3.تشدیدکننده صدا

حفرات حلق، بینی ودهان علاوه براینکه مسیر عبور هوا و همچنین محل تولید اکثر صداهای گفتاری به حساب می آیند، باعث تشدید صدای درحال عبور شده و بربلندی و کیفیت ان اثر می گذارد.

درمان تکلم تودماغی

در واقع آنچه تجویز پزشک و درمان آن را تعیین می‌کند، دلیل ایجاد این عارضه در شما است.

درمان دارویی: داروهای ضد انعقادی، آنتی‌هیستامین‌ها و اسپری‌های استروئیدی بینی می‌توانند باعث کاهش تورم و از بین بردن احتقان متاثر از آلرژی‌ها، عفونت‌های سینوس و پولیپ‌ها شوند.

جراحی: بسیاری از مشکلات ساختاری که موجب تکلم تودماغی می‌شوند با جراحی قابل بهبود هستند:

-برداشتن لوزه‌ها یا آدنوئید ها

-جراحی انحراف بینی

-آندوسکوپی باهدف برداشتن پولیپ بینی

-جراحی بلند کردن نرم کام کوتاه

-جراحی اصلاح کام شکاف دار در کودکان در حدود 12 ماه

گفتار درمانی: شما می‌توانید بعد یا قبل از جراحی به گفتار درمانی روی آورید. متخصصان گفتار درمانی در گام اول میزان نقص شما را برای انتخاب بهترین شیوه درمانی ارزیابی می‌کنند. گفتار درمانی به شما نحوه به کار گیری صحیح زبان، لب‌ها و فک را برای ادای صحیح حروف و صداها آموزش می‌دهد.

مشکلات ساختاری همچون پولیپ یا سپتوم منحرف بینی توسط جراحی درمان پذیر است.

*چگونه تو دماغی صحبت نکنیم ؟

با بالا کشیدن سقف دهان برای جلوگیری از عبور هوا از بینی دهانتان را باز کنید. شما می توانید یک تخم مرغ را که در آن فضا قرار دهید چشمانتان را ببندید و وانمود کنید به اینکه گل

رز را می بویید. سقف دهان خود را بالا برده تا زبان در پشت تخت شود. بعد از شناسایی چگونگی  ایجاد فضایی در پشت گلو، گام بعدی این است که کار خود را اجرا کنید.

این حس را در هنگام گویندگی تمرین و در مرحله بعد تکرار کنید به یاد داشته باشید که عادات قدیمی جان سخت هستند، بنابراین صبور باشید.

درصورت مشکل تکلم تو دماغی می توانید با دکتر سید رضا عابدین گیلانی متخصص گوش حلق بینی که در امر جراحی سابقه طولانی دارد مشورت کنید.

برای معاینه و مشاوره با یکی از مطب های دکترگیلانی برای نوبت دهی تماس بگیرید.

برای گرفتن نوبت و درمان تکلم تو دماغی با شماره های دکتر گیلانی که در سایت قرار داده شده است تماس بگیرید.

برچسب ها : تکلم تو دماغی - روش درمان تکلم تو دماغی - علت تکلم تو دماغی - دلیل تکلم تو دماغی - تکلم تو دماغی بعداز عمل جراحی - تمرین رفع تکلم تو دماغی

تکلم تو دماغی  | علت تکلم تو دماغی