بیماری سینوزیت | بهترین درمان سینوزیت

سینوس‌ها حفره‌های بسته‌ای هستند که یک روزنه (مجرا) کوچک به سوی بینی دارند. 10 هزار لیتر هوایی  که روزانه استنشاق می‌کنیم، ابتدا توسط بینی قبل از این که وارد این مجراها شوند، تصفیه، گرم و مرطوب می‌شوند. هنگامی که مخاط بینی احتقان پیدا می‌کند هوا دیگر داخل سینوس‌ها نمی‌شود، بنابراین آن‌ها محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و عفونت‌های گوناگون می‌شوند. برخی از عوامل نیز بروز این حالت را تسهیل می‌کنند.

در واقع بیماری سینوزیت، التهابی در راه مجاری تنفسی است، سینوس‌ها از حفره‌های مملو از هوا در استخوان‌های جمجمه و صورت تشکیل شده اند؛  آلودگی،  گرد و خاک و رطوبت، سرماخوردگی، حساسیت و انحراف تیغه بینی از عوامل ایجاد این بیماری به شمار می‌روند.

از علائم مهم بیماری سینوزیت ، عطسه، چشمان اشک‌آلود، آب‌ریزش بینی و یا گرفتگی بینی است. برخی اوقات نشانه‌های بیماری ادامه پیدا می‌کنند مثلا آبی که از بینی خارج می‌شود، به رنگ زرد در می‌آید و یک ماده‌ لزج بلغمی در قسمت عقب گلو پدیدار می‌شود. گرفتگی و انسداد بینی بیشتر شده و دردی کم و بیش مبهم در ناحیه‌ پیشانی یا صورت در قسمت سینوس‌های پیشانی و آرواره‌ای فکی احساس می‌شود، یا بوها خیلی کم و یا اصلا احساس نمی‌شوند.

در حقیقت ازعوارض جدی سینوزیت می توان به آبسه ها و مننژیت (عفونت غشاهای اطراف سیستم عصبی مرکزی) اشاره کرد.

در صورت مواجهه  شدن با علائم زیر در اولین فرصت  به پزشک مراجعه کنید:

-سردرد شدید

-تغییر در وضعیت روانی

-تغییر در بینایی

-نشانه های عفونت شدیدتر (به عنوان مثال، تب بیش از 39 درجه سلسیوس)

مهم‌ترین فاکتور برای تشخیص بیماری سینوزیت   معاینه و شرح حال بیمار است، اما برای تشخیص نوع بیماری سینوزیت و قطعیت آن از روش‌های تشخیصی مانند سی تی اسکن استفاده می‌شود. روش آندوسکوپی تشخیصی نیز زمانی انجام می‌شود که  بیماری سینوزیت  فرد درمان نشود و کاندیدای جراحی باشد.

بهترین روش درمان بیماری سینوزیت  ، درمان طبی است. درمان طبی نیز به نوع  بیماری سینوزیت بستگی دارد که حاد باشد یا مزمن. اگر بیماری سینوزیت حاد باشد برای درمان، آنتی بیوتیک، داروهای ضداحتقان و مصرف زیاد مایعات تجویز می‌شود. در درمان بیماری سینوزیت  نکته مهم این است که مصرف دارو در طول دوره درمان مهم است و باید دو تا سه هفته مصرف دراوها و آنتی بیوتیک‌ها ادامه داشته باشد.

پیشگیری از ابتلا به بیماری سینوزیت

برای دچارنشدن به سینوزیت به‌هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا حمله‌های آلرژیک باید سینوس‌ها را تمیز کرد:

-استفاده از داروهای ضد احتقان خوراکی یا قطره یا افشانه ضد احتقان بینی (برای دوره کوتاه)

-فین‌کردن و پاکیزه‌نگاه‌داشتن بینی از ترشحات

-نوشیدن آب به مقدار زیاد برای رقیق ماندن ترشح‌های بینی

-پرهیز از مسافرت‌های هوایی در موقع ابتلا به سرماخوردگی و آلرژی

-دوری از مواد آلرژی‌زا در صورت مبتلا بودن به آلرژی و استفاده از آنتی‌هیستامین و افشانه بینی برای کنترل آلرژی

برچسب ها : بیماری سینوزیت چیست ؟ - بهترین درمان سینوزیت - علائم سینوریت - دلایل سینوزیت عوارض سینوزیت

بیماری سینوزیت  | بهترین درمان سینوزیت