لوزه و بیماری های آن | التهاب لوزه

در واقع التهاب لوزه ممکن است به صورت حاد باشد که شایع ترین بیماری لوزه است .

در دهان لوزه ‌ها ممکن است در اندازه طبیعی یا بزرگ ‌تر باشند، وقتی که ملتهب و متورم میشود لوزه ها قرمز رنگ میشوند. گاهی ممکن است ترشحاتی روی آن ها دیده شود. در یک بیمار ممکن است همه این علایم و نشانه ‌ها وجود نداشته باشد.

در دهان لوزه‌ها دو گره لنفاوی هستند که هرکدام در یک سمت و پشت گلوی‌تان قرار گرفته‌اند. در این جا آنها به‌عنوان یک مکانیسم دفاعی عمل می‌کنند و مانع سرایت عفونت به بدن‌تان می‌شوند. به وضعیتی که در آن لوزه‌ها عفونی شوند، عفونت لوزه گفته می‌شود. این بیماری عفونی لوزه در هر سنی اتفاق می‌افتد اما در کودکی شایع‌تر است و معمولا از دوران‌ پیش‌دبستانی تا اواسط نوجوانی تشخیص داده می‌شود و با علائم لوزه و بیماری های آن مانند لوزه‌های متورم، گلودرد و تب همراه است.

باید گفت که التهاب  لوزه در مواردی وجود دارد که التهاب حاد یا بسیار زیاد لوزه در چهار تا هفت دوره در یک سال، پنج دوره در 2 سال متوالی یا 3 دوره در 3 سال متوالی رخ دهد.

درمان گیاهی برای گلودرد:

1-خوردن شیر با ترنچبین

2-خوردن زنجبیل

3- خوردن عسل

4-قرقره با سرکه سیب

5-استفاده از فلفل

6-عسل با آب لیمو

7-استفاده از سیر

نشانه های عفونت ‌لوزه

عفونت ‌لوزه انواع مختلفی دارد و علائم بسیاری از خود نشان می‌دهدمانند:

-گلو‌ درد شدید

-مشکل در بلع یا بلع دردناک

-صدای خشن

-بوی بد دهان

-تب و لرز

-گوش درد

-دل درد

-سر‌درد

-گرفتگی گردن

-درد گردن و فک به دلیل تورم غدد لنفاوی

-لوزه‌های قرمز و متورم

-نقاط سفید یا زرد روی لوز‌ها

-در کودکان خردسال شاهد افزایش تحریک‌پذیری، ضعف اشتها و خستگی بیش از حد هستیم.

درمان عفونت ‌لوزه

عفونت ‌لوزه‌ خفیف لزوما نیازی به درمان ندارد، بخصوص اگر ناشی از ویروسی نظیر سرما‌خوردگی باشد. در موارد شدیدتر آنتی بیوتیک تجویز می‌شود یا ممکن است به خاطر عفونت لوزه‌ها جراحی شوند. آنتی بیوتیک‌ها برای مبارزه علیه عفونت‌های باکتریایی تجویز می‌شوند و تکمیل دوره‌ی درمان بسیار اهمیت دارد. ممکن پزشک از شما بخواهد برای اطمینان از اثربخشی دارو، دفعات بیشتری به او مراجعه کنید.

در این مرحله به جراحی براشتن لوزه‌ها تانسیلکتومی یا لوزه‌برداری گفته می‌شود. این عمل جراحی در گذشته بسیار معمول بود ولی امروزه فقط برای درمان موارد مزمن و عفونت ‌لوزه‌ای که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهد یا عوارض جانبی در پی دارد، انجام می‌شود.

اگر شخصی در اثر عفونت ‌لوزه دچار کم آبی بدن شود، ممکن است نیاز به تزریق مایعات درون وریدی‌ داشته باشد. برای بهبود گلو‌ درد نیز، داروهای ضد درد می‌توانند کمک کنند.

عوارض عفونت ‌لوزه

در مورد  افرادی که عفونت ‌لوزه‌ی مزمن دارند ممکن است آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب را تجربه کنند. این اتفاق زمانی می‌افتد که مسیر تنفسی متورم شده و مانع خوابیدن می‌شود. همچنین امکان دارد عفونت بدتر شود و به قسمت‌های دیگر بدن گسترش یابد.

پیشگیری از عفونت ‌لوزه

عفونت ‌لوزه بسیار واگیردار است. برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری از افراد مبتلا به عفونت دوری کنید. دست‌ها را به‌ویژه پس از تماس با کسی که سرفه، عطسه و گلو درد دارد بشویید. اگر عفونت ‌لوزه دارید سعی کنید تا زمانی که خطر سرایت وجود دارد، از دیگران دور بمانید.

سلولیت (عفونت بافت) لوزه‌ها نیز یکی دیگر از عوارض عفونت ‌لوزه است. در این نوع عفونت، که به آن آبسه‌ی دور‌ لوزه یا آبسه پری تونسیلار گفته می‌شود، پشت لوزه‌ها چرکی می‌شود و نیاز به تخلیه یا جراحی دارد. اگر فردی دوره درمانی آنتی بیوتیک را کامل نکند یا آنتی بیوتیک‌ها باکتری را از بین نبرند، ممکن است عوارضی نظیر تب‌ رماتیسمی ایجاد شود.

برچسب ها : لوزه و بیماری های آن - علائم لوزه و بیماری های آن - درمان لوزه و بیماری های آن - در مورد التهای لوزه

لوزه و بیماری های آن | التهاب لوزه