خونریزی بینی | علت خونریزی بینی

البته باید گفت که خونریزی بینی ترسناک نیست و به راحتی قابل درمان می باشد. خونریزی بینی بسته به اینکه خونریزی از قسمت جلویی بینی اتفاق افتاده باشد یا قسمت خلفی و پشت بینی، می تواند منشا های متفاوتی داشته باشد.

در واقع این بیماری خونریزی بینی دو نوع است ، یکی از این دلایل خون دماغ شدن می تواند ناشی از خشکی هوا باشد و دیگری از فشار خون بالا و کمبود مواد مغذی در بدن می باشد.

خونریزی بینی علل  و دلایل مختلفی دارد:

1-وقتی بینی ضربه می خورد:

در بیشتر مواقع در اثرضربه به بینی این عارضه خون دماغ شدن به وجود می آید. این ضربه به قسمت بیرونی دماغ یا ضربه ای که به دلیل تحریک مکرر در اثر سرما به داخل بینی وارد شود، می تواند باعث خونریزی بینی شود.

2-داروهایی که باعث خونریزی بینی می شود:

در اکثر مواقع بیمارهایی زمینه ای مانند ناتوانی انعقادخون می باشد که باعث خونریزی می شود. در اثر استفاده از رقیق کننده های خون مانند وارفارین یا آسپرین ایجاد می شود.

3-البته در این میان بیمارهای کبدی،فشار خون بالا،انحراف تیغه وسط بینی ،سخت شدن سرخرگ ها،کمبود کلسیم و تومورها و......نیز باعث خونریزی بینی می شوند.

در اکثر مواقع  خونریزی بینی  تنها از یکی از سوراخ های بینی دیده می شود.در صورتی که  خونریزی شدید باشد و سوراخ بینی که خون  از آن می آید بسته شود، ممکن است خونریزی به سوراخ دیگر هم سرایت کند. در این موقع خون دوباره به گلو و معده باز می گردد و حتی باعث استفراغ خون شود. علائم از دست دادن بیش از حد خون شامل سر گیجه، گیجی و غش است.

که در صورت مواجعه با هریک از علائم گفته شده در بالا سریعا باید به پزشک مراجعه کرد تا در اسرع وقت تحت درمان قرار بگیرید.

دو نوع خونریزی بینی وجود دارد:

-خونریزی قسمت جلویی بینی

البته بیشتر خون دماغ شدن ها در کناره پایینی بینی در دیواره پایینی قرار دارند . در حالی که این  دیواره ای که دو مجاری بینی را از هم جدا می کند و به سوراخ های بینی ختم می شود و رگ های خونی به سطح نزدیک هستند را باعث جراحت  بینی می شوند.

نشانه های خونریزی قسمت جلویی بینی :

-وقتی فرد آسیب دیده نشسته باشد،  و خون از یک سوراخ بینی بیرون می زند.

-ضربه، کتک زدن

-گاهی فقط کندن مخاط بینی

-خشکی درون بینی

-سیگار کشیدن

- قرار گرفتن در ارتفاعات بلند

-سرماخوردگی، آلرژی ها، و داروها

خونریزی قسمت عقبی بینی

در این قسمت بینی دیواره فوقانی و یا خون دماغ عقبی یا پشتی، خیلی کم است. در حقیقت این نوع خونریزی در داخل بینی شروع می شود و خون از پشت دهان و گلو پایین می رود، این حالت هنگامی که فرد نشسته یا ایستاده باشد رخ می دهد. این خون دماغ شدن می توانند بسیار جدی باشند و به مراقبت های فوری پزشکی نیاز دارند.

نشانه های خونریزی قسمت عقبی بینی

-فشار خون بالا

-آسیب به بینی

مهم ترین درمانی که  برای خونریزی بینی خیلی ها با آن آشنا هستند استفاده از یخ است. یخ با کاهش التهاب خونریزی را کاهش می دهد. یکی از درمان های خانگی خون دماغ این است که روی یک پارچه کمی سرکه سفید بریزید و آن را در سوراخ بینی قرار دهید. این کار دیوار رگ های خونی را مستحکم می کند. خوردن چای سبز،آب پرتقال،مصرف پرتقال باعث لخته شدن خون می شود.

در صورتی که کارهای بالا خونریزی بینی را متوقف نکنند باید با پزشک مشورت کرد زیرا ممکن است که احتیاج به درمان سوزاندن رگ باشد که توسط پزشک و با استفاده از یک دستگاه صورت می گیرد.

برچسب ها : خونریزی بینی - عمل بینی - جراحی عمل بینی - علت خونریزی بینی

خونریزی بینی | علت خونریزی بینی