بیماری منییر | درمان بیماری منییر

بیماری منییر:
یکی از بیمارهای مهم در گوش بیماری منییر یا هیدروپس اندولنفاتیک می باشد که این بیماری مربوط به گوش داخلی می باشد ودر واقع جزء بیماری های ایدئوپاتیک طبقه بندی می شود.

در حقیقت این بیماری منییر محدودیت سنی ندارد و در هر سنی امکان دارد که علائم آن ظاهر شود،ولی این بیماری در سنین جوانی و میان‌سالی بیشتر دیده می‌شود و در میان زنان شایع‌ تر است. بیماری منییر یک بیماری مزمن به‌ شمار می‌رود

از نشانه و عوامل بیماری منییر میتوان به اختلال عروقی، تنگی مجرای شنوایی داخلی، تروما، آلرژی های غذایی، عفونت های ویروسی و نیز منشآ ژنتیکی اشاره کرد.

این بیماری سندروم منییر مهمترین علت سرگیجه اصلی می باشد که در آن فرد بیمار با حملات سرگیجه تکرار شونده، وزوز گوش و کاهش شنوایی حسی عصبی، احساس پری و افزایش فشار در گوش مواجه می شوند.
البته این بیماری منییر یکی از اختلالهای عملکردی گوش داخلی می باشد که در آن افزایش فشار مایع اندولنف موجب ایجاد سرگیجه و حالت تهوع در فرد و ایجاد مشکل در برقراری تعادل بدن می شود.

از مهمترین نشانه های این بیماری منییر

-می توان گفت که وزوز گوش همراه با احساس وجود صدایی مداوم در گوش مانند نجوا کردن، زنگ زنگ، همهمه و غرش

-کم شدن سطح شنوایی گوش در فرد

-احساس پری در گوش که فرد با حرکت دادن سر احساس سنگینی می کند.

-به هم خوردن تعادل و ناتوانی در نشستن و راه رفتن

-ایجاد حالت تهوع و استفراغ

-بیماری منییر براثر میزان غیر طبیعی مایع داخل گوش به وجود می آید.(اندولنف)

علتهای موثر بر این مایع عبارنتد از:

-تخلیه نا متناسب مایع به دلیل انسداد و اختلالات ساختاری

-پاسخ غیر طبیعی ایمنی

-عفونت ویروسی

-آلژی

-عوامل ارثی و ضربه مغزی و میگرن

درمان و تشخیص بیماری منییر

پزشک بعداز آزمایشات فیزیکی و سابقه بالینی بیمار اقدام به تجویز تمام داروها،انواع جراحی و غیر جراحی به منظور کاهش سر گیجه می کند .

البته باید این را متذکر شد که این بیماری منییر درمان قطعی ندارد.اکثر بیماران با کنترل دارویی بهتر می شوند. دوری از کافئین و نیکوتین که می تواند علائم را بدتر کند، توصیه شده است. درمان اصلی، استفاده از درمان با داروهای دیورتیک و رژیم دقیق کم نمک است.روش جراحی برای مواردی که به درمان دارویی پاسخ نداده اند شامل روش شانت اندولفناتیک ، لابیرنکتومی و برش عصب وستیبولار است.

برچسب ها : بیماری منییر - درمان بیماری منییر - علائم بیماری منییر - عمل جراحی بیماری منییر

بیماری منییر | درمان بیماری منییر