بیماری منییر | درمان بیماری منییر

بیماری منییر:
یکی از بیمارهای شایع گوش بیماری منییر یا هیدروپس اندولنفاتیک است  که این  بیماری گوش داخلی می باشد که اتیولوژی روشنی برای آن بیان نشده است ودر واقع جزء بیماری های ایدئوپاتیک طبقه بندی می شود.

از عوامل بیماری منییر میتوان به اختلال عروقی، تنگی مجرای شنوایی داخلی، تروما، آلرژی های غذایی، عفونت های ویروسی و نیز منشآ ژنتیکی اشاره نمود.

این بیماری سندروم منییر (Meniere syndrome) بارزترین علت سرگیجه واقعی است که در آن فرد بیمار با حملات سرگیجه تکرار شونده، وزوز گوش و کاهش شنوایی حسی عصبی، احساس پری و افزایش فشار در گوش مواجه می شود.
البته این بیماری یکی از اختلالهای عملکردی گوش داخلی است که در آن افزایش فشار مایع اندولنف موجب ایجاد سرگیجه و حالت تهوع در فرد و ایجاد مشکل در برقراری تعادل بدن می شود

از مهمترین نشانه های این بیماری منییر

-وزوز گوش همراه با احساس وجود صدایی مداوم در گوش مانند نجوا کردن، زنگ زنگ، همهمه و غرش

--کاهش سطح شنوایی

احساس پری در گوش که فرد با حرکت دادن سر احساس سنگینی می کند.

-به هم خوردن تعادل و ناتوانی در نشستن و راه رفتن

-حالت تهوع و استفراغ

-منییر براثر میزان غیر طبیعی مایع داخل گوش به وجود می آید.(اندولنف)

علتهای موثر بر این مایع عبارنتد از:

-تخلیه نا متناسب مایع به دلیل انسداد و اختلالات ساختاری

-پاسخ غیر طبیعی ایمنی

-عفونت ویروسی

-آلژی

-عوامل ارثی و ضربه مغزی و میگرن

درمان و تشخیص بیماری منییر

پزشک بعداز آزمایشات فیزیکی و سابقه بالینی بیمار اقدام به تجویز تمام داروها،انواع جراحی و غیر جراحی به منظور کاهش سر گیجه می کند .

البته باید این را متذکر شد که این بیماری درمان قطعی ندارد.اکثر بیماران با کنترل دارویی بهتر می شوند. دوری از کافئین و نیکوتین که می تواند علائم را بدتر کند، توصیه شده است. درمان اصلی، استفاده از درمان با داروهای دیورتیک و رژیم دقیق کم نمک است.روش جراحی برای مواردی که به درمان دارویی پاسخ نداده اند شامل روش شانت اندولفناتیک ، لابیرنکتومی و برش عصب وستیبولار است.

برچسب ها : بیماری منییر - درمان بیماری منییر - علائم بیماری منییر - عمل جراحی بیماری منییر

بیماری منییر | درمان بیماری منییر