خارش گوش | علل خارش گوش

گوش قسمت حساسی از بدن می باشد که در اثر تعییرات ناگهانی دچار خارش گوش می شود این عوامل شامل : آب رفتن به داخل گوش ، گزش حشرات و عفونت که نباید از گوش پاک کن برای تمیز کردن آن استفاده کنید .در گوش داخلی ، مجرای گوش با فیبرهای عصبی حساس پوشیده شده است که گوش را مستعدد به خارش می کند.

در صورت بروز خارش گوش استفاده از ابزارهای ساییده در مجرای گوش باعث خراش و پارگی گوش می شود که خود موجب عفونت در آن ناحیه می شود.

علت و دلایل متعددی وجود دارد که موجب خارش گوش می شود :

ایجاد واکنش های آلرژی کی ،عفونت گوش ،خشکی گوش،تمیز کردن اجباری با وسایل غیر بهداشتی،انباشته شدن موم گوش،آب گیر کرده در گوش،شنیدن صداهای بلند و استفاده از هدفون و غیره.....

دلایل خارش گوش چیست ؟

البته خارش گوش می تواند از دلایل متعددی نشات  بگیرد . برخی از این دلایل عبارتند از:

خشکی پوست

در صورتی که  گوش شما به اندازه ی کافی جرم تولید نکند، پوست گوش خشک شده و خارش ایجاد می کند. جرم گوش اثرات روان کننده دارد و عدم وجود آن باعث می شود که شما چیزی به نام خارش گوش را تجربه کنید یا حتی ممکن است گوش شما پوسته پوسته شود.

اگزمای کانال گوش

این بیماری وقتی دیده می شود که پوست اطراف گوش و داخل آن ملتهب شده باشد. این شرایط می تواند نتیجه ی آلرژی باشد (به عنوان مثال آلرژی به محصولات آرایشی یا فلزات مانند گوشواره) .یک نوع دیگر اگزما ، اگزمای شنیداری است که دلایل ناشناخته ای دارد .

گوش درد (عفونت گوش)

در این قسمت عفونت گوش می تواند موجب گوش درد و همین طور خارش گوش بشود .  این نوع عفونت بیشتر در اوتیت (گوش درد) خارجی و گوش درد ناشی از غواصی (شرایطی که در آن کانال گوش خارجی عفونی خواهد شد) مصداق دارد. عفونت همچنین می تواند منجر به تورم و التهاب بشود

استفاده از سمعک

سمعک ها می توانند موجب جمع شدن آب در درون گوش شده یا خود سبب به وجود آمدن یک واکنش آلرژیک بشوند. سمعک هایی که به درستی متصل نشده اند نیز می تواند به مناطق خاصی از گوش که سبب خارش گوش می شود فشار وارد کنند.

بیماری پسوریازیس یا صدفک

پسوریازیس یک شرایط پوستی را ایجاد می کند که باعث می شود جوش های قرمز رنگ روی پوست گسترش پیدا کند . پسوریازیس بیشتر روی قسمت های قابل مشاهده ی بدن مثل زانوها ایجاد می شود اما ممکن است در داخل گوش نیز ایجاد شود.

اگر با نشانه ها ی این بیماری مواجه شدید باید به پزشک مراجعه کرده علائم آن:

خارش و قرمزی گوش در بیرون گوش

ترشح یا نوعی از تخلیه از گوش

درد و حساسیت در ناحیه متاثر

تب و تورم

هنگام مشاهده این علائم از تمیز کردن گوش با انواع وسایل خودداری کرده و بلافاصله به پزشک برای معاینه و درمان مراجعه کنید.

راه های زیادی برای جلوگیری از خارش گوش وجود دارد:

در صورت شناگر بودن باید از یک محلول برای آزاد کردن آب اضافی گوش استفاده کنید.

در هنگام حمام از کلاه و شامچو های ملایم و ژل های مخصوص که برای پوست های حساس است استفاده کنیم.

ضد عفونی کردن سمعک،گوشی موبایل و مراقبت از گوش می تواند از خارش گوش بکاهد.

وقتی این دچار این بیماری شدید فورا با پزشک صحبت کنید زیرا درمان در مراحل اولیه بهتر جواب می دهد.

امروزه درمان های سنتی و خانگی نیز برای درمان خارش گوش وجود دارد که حتما باید زیر نظر پزشک انجام شود.

برچسب ها : خارش گوش - علل خارش گوش - راه های درمان خارش گوش - علت خارش گوش

خارش گوش | علل خارش گوش