سندرم سوزش دهانی | درمان سندرم سوزش دهانی

این بیماری سندرم سوزش دهانی موجب می شود فرد سوزش دردناکی شبیه به سوزش یک واکنش آلرژی یا واکنش رفلاکس اسیدی را تجربه کند.این بیماری در دهان ،گلو ،لثه ها،لب ها ظاهر می شود.

در مورد این بیماری سندرم سوزش دهان که در واقع یک بیماری و یا اختلال بسیار دردناک و آزار دهنده در افراد می باشد که شیوع این بیماری بیشتری در بین زنان وجود دارد و اکثرا در فاصله سنی 40 تا 60 سالگی ایجاد می شود. معمولا بانوان پس از سن یائسگی به دنبال تغییرات هورمونی به سندرم سوزش دهانی مبتلا میشوند.

این سندرم سوزش دهانی یک احساس درد، سوزش، خشکی، احساس تشنگی مداوم، طعم بسیار بد و نامطبوع در دهان و ناراحتی در زبان، گلو، لب ها، دهان و لثه ها ایجاد کرده که در بعضی از شرایط تشدید می شود و موجب آزار و اذیت بسیار شدید در فرد مبتلا می شود.

این عارضه سندرم سوزش دهان (BMS) احساس گرمایی است که می تواند به روی زبان، لب ها، سقف دهان یا تمام قسمت های دهان شما تاثیر بگذارد.

وقتی  این احساس را تجربه می کنید که نحوه ی ارسال پیام ها از طریق عصب های دهان به مغزتان تغییر کند، مثلا در مورد طعم و درجه حرارت. هنگامی که مغز شما این پیام ها را به درستی درک نکند، می تواند باعث احساس درد یا سوزش که به آن سندرم سوزش دهانی میگویند میتلا شده باشید.

علائم احتمالی سندرم سوزش دهانی عبارتند از:

-دهان خشک

-ریفلاکس اسید (زمانی که اسید معده شما به داخل دهان شما می آید)

-برفک (یک عفونت قارچی در دهان، همچنین به نام کاندیدا نیز نامیده می شود)

-کمبود تغذیه ای (به عنوان مثال، زمانی که بدن شما به اندازه کافی آهن، ویتامین B12 یا اسید فولیک تولید یا ذخیره نکند)

-دیابت

-مشکلات تیروئید

علائم بیماری سندرم سوزش دهانی
-احساس ناخوشایند و همین‌طور سوزش دردناک در کام، گلو، لب‌ها، زبان و لثه
- بی‌حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در دهان یا نوک زبان
- پوسیدگی دندان
- بوی بد دهان
- سوزش دهان و خشک شدن دهان
- تشنگی بیش از حد
- از دست دادن اشتها
- احساس کردن طعم فلز و تلخی در دهان

تغییر طعم در دهان وطعم فلز در دهان حتی بعد از مسواک زدن و غذا خوردن از بین نمی رود.

در اغلت موارد میان کمبود آهن و سندرم سوزش دهانی رابطه مستقیم وجود دارد.

پس مصرف غذاهای آهن دار همچون(عدس،اسفناج،پسته)علام این بیماری را کاهش یا از بین می برد.

یکی دیگر از علل سندرم سوزش دهان کمبود ویتامین ب 12است.

تشخیص و درمان سندرم سوزش دهانی

در صورت دیدن این علائم سندرم سوزش دهانی باید به پزشک مراجعه کرد. پزشک با آزمایشاتی از جمله تست اندازه گیری بزاق،تستGERD،آزمایش آلرژی،روانشناختی،خونو همچنین میکروارکانیسم اقدام  تشخیص دقتی در مورد این بیماری می کند.

این بیماری سندرم سوزش دهانی باعث افسردگی،اضطراب،تحریک پذیری،مشکل در عمل خوردن و خواب می شود.

پزشک ممکن است برای درمان این بیماری سی تی اسکن یلMRIتجویز کند .در واقع، درمان سندرم سوزش دهان بستگی به علل ایجادکننده‌ی آن دارد. در بعضی موارد، هنگامی ‌که علت دقیق سوزش دهان مشخص نشود، ممکن است دشوار باشد که این بیماری را به طور کامل درمان کنید.

راه های کاهش علائم سندرم سوزش دهانی :

-گاهی آب را مزه مزه کنید و بنوشید

-مکیدن یخ خرد شده

-جویدن آدامس بدون قند – این کار به شما کمک می کند بزاق زیادی تولید کنید که به جلوگیری از خشک شدن دهان کمک می کند.

-اجتناب از چیزهایی که دهان شما را تحریک می کنند - مانند غذاهای گرم و تند، دهانشویه هایی که حاوی الکل هستند، میوه ها و آبمیوه های اسیدی.

-اجتناب از تنباکو و محصولات الکلی

درمان های خانگی نیز برای درمان این بیماری وجود دارد .همانطور که می دانید این گونه درمان ها باید زیر نظر پزشک انجام شود.

چند نکته ساده در رابطه با رژیم غذایی برای درمان علائم سندروم سوزش دهان عبارتند از:

– از آن‌جایی که بیماری‌ها و مسائل مربوط به تیروئید می‌تواند خطر ابتلا به سندرم سوزش دهان را افزایش دهد، بنابراین اگر می‌خواهید این سندرم را درمان کنید، باید با بیماری‌های ایجادکننده‌ی این مشکل را در خودتان درمان کنید. با پیروی از رژیم‌های سالمی که پزشک برای‌تان تجویز کرده‌است، شروع کنید. کم‌کم مشکل‌تان برطرف خواهد شد.

برچسب ها : علت سندرم سوزش دهانی - درمان سندرم سوزش دهانی - علائم سندرم سوزش دهانی - سندرم سوزش دهان

سندرم سوزش دهانی | درمان سندرم سوزش دهانی