کلستئاتوم | عوارض کلستئاتوم

کلستئاتوم رشد پوست در محل نابجا یعنی گوش میانی (پشت پرده گوش)است. کلستئاتوم به علت عفونت مکرر گوش ایجاد می شود که سبب رشد به سمت داخل پرده گوش می گردد.

کلستئاتوم به شکل کیست یاکیسه ای است که لایه هایی ازپوست قدیمی را که در قسمت داخلی گوش تولید می شود به بیرون می ریزد.این توده می تواند بزرگ شود و استخوانچه های گوش میانی را تخریب کند.

علائم این بیماری عملکرد بد شیپور استاش و همچنین عفونت گوش میانی است.

کلستئاتوم مادرزادی نوعی دیگر این بیماری است که از زمان تولد در گوش میانی یا استخوان های قائده جمجمه و اطراف گوش است.

کلستئاتوم باعث فشار یا احساس پری در گوش شده و همزمان باعث کاهش شنوایی می شود.اگر درمان نشود این بیماری باعث آبسه مغزی،مننژیت ،ناشنوایی و به ندرت مرگ ممکن رخ دهد.

دلایل بروز کلستئاتوم :

-عفونت یا آسیب به گوش: در برخی از اوقات بعد از یک جراحی بر روی گوش یا یک آلرژی و حساسیت، شیپور استاش ضعیف می شود و یک فضای خالی را در گوش ایجاد می کند. این خلا، پرده ی گوش را به داخل می کشد و آن را تبدیل به یک کیسه می کند که محل بسیار مناسبی برای جمع شدن سلول های پوستی است. عفونت دلیل عمده ی کلستئاتوم محسوب می شود.

-اختلال در شیپور استاش: در مورد شیپور استاش ،مجرایی است که گوش را به بینی متصل می کند و زمانی که اختلالی در آن و عملکردش به وجود آید، پرده ی گوش نمی تواند تغییرات فشار هوا را به خوبی مدیریت کند. در این صورت، پرده ی گوش فرو می ریزد و تبدیل به یک کیسه می شود. سلول های پوستی در این کیسه جمع می شوند و یک کلستئاتوم تشکیل می دهند.

-دلایل مادرزادی: در موارد بسیار نادری، کلستئاتوم به صورت مادرزادی در نوزاد وجود دارد. قسمتی از پوشش گوش نوزاد در طول رشدش در استخوان گیر می کند.

دلایل کلستئاتوم :

-عفونت مزمن گوش

-عفونت های سینوسی و سینوزیت

-سرماخوردگی

-آلرژی و حساسیت

علائم کلستئاتوم در ابتدا خفیف هستند و هرقدر که کیست بزرگتر می شود و مشکلاتی را در گوش ایجاد می نماید، این علائم بیشتر بروز می کنند.

-یک صدای همیشگی در گوش (وزوز گوش)

-سرگیجه و منگ شدن

-عفونت گوش

-گوش درد

-احساس پر شدن یکی از گوش ها

-ترشحات با بوی بد که از گوش بیرون می ریزد

-ضعف شنوایی در یکی از گوش ها

-ضعف نیمه ی چپ یا راست صورت

معاینه بالینی توسط جراح گوش و حلق وبینی می تواند وجود کلستئاتوم را تایید کند. درمان ابتدایی شامل تمیر کردن گوش ،آنتی بیوتیک و قطره های موضعی گوش است.

تشخیص بیماری کلستئاتوم

در اولین مرحله باید به مراکز شنوایی سنجی مراجعه کرد. متخصص شنوایی توسط وسیله ایی به نام اتوسکوپ داخل گوش بیمار را معاینه کرده و اقدامات لازم را انجام میدهد. این دستگاه اتوسکوپ دارای یک لامپ در قسمت بالایی خود است که متخصص به وسیله آن می بیند که داخل گوش فرد توده و یا کیستس وجود دارد یا نه. و برای اطمینان مواردی همچون سی تی اسکن و ام آر آی را انجام خواهد داد.

-در مرحله بعد ازروش سی تی اسکن که توسط اشعه عکس هایی گرفته می شود تشخیص خواهد داد که آیا کلستئاتوم تا استخوانچه های گوش پیشروی کرده است یا نه . که اگر پیشروی کرده باشد باعث مشکلات شنوایی و عدم تعادل در فرد خواهد شد.

- در آخرین مرحله از روش ام آر آی چنانچه سی تی اسکن موردی را نشان داده باشد تصویر واضح تری ارائه می شود که آیا تجمع پوستی صورت گرفته است یا نه.

درمان کلستئاتوم

بهترین و تنهاترین راه درمان برای این بیماری جراحی می باشد. نه دارویی برای این بیماری وجود دارد و نه به طور طبیعی از بین می رود. بعد ازآنکه تشخیص وجود این کیست در گوش داده شد . متخصص آنتی بیوتیک و قطره مخصوص گوش را تجویز می کند تا التهاب فروکش نماید. همچنین ترشحات گوش نیز تخلیه شود. جراحی 2 تا 3 ساعت به طول می انجامد و بیمار تحت بیهوشی کامل می باشد. در طول جراحی کیست بر داشته می شود و قسمتهای آسیب دیده گوش نیز ترمیم می شود. در صورت شکسته شدن استخوانچه گوش باشد یک عمل دیگر بر روی گوش انجام شود تا استخوان ها نیز ترمیم شوند.

عوارض کلستئاتوم

در صورتی که این عارضه درمان نشود شرایط مساعدی را برای رشد و نمو قارج و باکتری ایجاد  می کند و این عفونت، التهاب و ترشحات را به همراه دارد. همچنین با رشد مداوم باعث تخریب استخوانهای اطراف خود می شود. همچنین اگر باعث شکستن استخوان ها شود این امکان وجود دارد که فرد ناشنوا شود.

پیشگیری

در واقع از کلستئاتوم مادر زادی نمی توان پیشگیری کرد. ولی شما با آگاهی از این نوع بیماری و در صورت مشاهده آن می توانید فوراً به مراکز شنوایی سنجی و متخصص گوش، حلق و بینی در جهت درمان آن اقدام نمایید.

برچسب ها : کلستئاتوم - عوارض کلستئاتوم - درمان کلستئاتوم - کلستئاتوم گوش

کلستئاتوم | عوارض کلستئاتوم

- ارائه رسمی آمار کرونا توسط گوگل جهت دیدن آمار رسمی گوگل کلیک کنید https://www.google.com/covid19-map
توصیه های مهم جراح گوش حلق بینی سید رضا عابدین گیلانی :

در هنگام ملاقات در جلسه اول مشاوره با جراح ، شما جزئیات مربوط به هدف خود از جراحی زیبایی گوش و نتایج مورد انتظارتان از این عمل را برای جراح بیان می کنید. جراح بعد از شنیدن انتظارات شما با بررسی شما را به عنوان کاندیدای عمل جراحی گوش ارزیابی میکند و شکل، اندازه و موقعیت گوش هایتان را بررسی کرده تا مشخص کند که چه نوع تغییراتی باید در آن بدهد. به طور قطعی پزشک جراح هر دو گوش شما را معاینه و بررسی خواهد کرد، حتی در صورتی که شما فکر میکنید فقط یکی از گوشهایتان نیاز به ترمیم یا اصلاح نقص دارد. همچنین جراح چند عکس از گوش ها و صورت شما می گیرد تا بر اساس آنها تناسب بین اجزای صورت شما را تعیین کند. بهتر است با مشاوره با جراح عمل جراحی زیبایی گوش صورت بگیرد و بگذارید او در مورد تمام جزییات این عمل تصمیم بگیرید. بحث دقیق در مورد دلایل شما برای عمل اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش در این مرحله بسیار مهم است. حتما سوالات خود را بپرسید و به اندازه کافی اطلاعات دریافت کنید تا بتوانید تصمیم کاملا آگاهانه ای در مورد انجام این عمل جراحی بگیرید. جراح بایستی سوابق پزشکی شما را بررسی کند تا مشخص شود این جراحی هیچ ضرری برای شما ندارد. در آخر از شما خواسته می شود که فرم رضایت نامه ای را امضا کنید، مبنی بر اینکه با مزیت ها و عوارض احتمالی مربوط به این عمل آشنایی دارید. برای مقایسه نتیجه عمل ممکن است عکسی از قبل و بعد عمل از شما گرفته شود. حتما برای انجام این گونه جراحی ها با جراح گوش مشورت کنید .شما می توانید با جراحی ما در مورد عمل زیبایی یا اتوپلاستی مشاوره کنید همکاران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. با ورد به سایت دکتر گیلانی جراح ومتخصص گوش حلق بینی می توانید با تماس و یا مراجعه به مطب ایشان از مزایا و عوارض جراحی گوش اطلاع پیدا کرده و با مشورت با این جراح بهترین عمل را انجام بدهید. برای دریافت مشاوره با جراح دکتر سید رضا عابدین گیلانی با شماره ای درج شده در سایت تماس بگیرید. برای مشاوره با جراح می توانید با دکتر سید رضا عابدین گیلانی متخصص گوش حلق بینی همراه باشید.
جراحی زیبایی بینی خود را به دست متخصص گوش حلق بینی بسپارید اگر به فکر این هستید که یک عمل بینی انجام دهید، با متخصص زیبایی بینی ملاقات کنید تا آن را مورد این موضوع بحث کنید. در طی آن جلسه، درباره اهداف خود صحبت کنید و به پزشک بگویید که چه چیزی در مورد بینی شما باعث ناراحتی میشود و چگونه می خواهید آن را تغییر دهید. به یاد داشته باشید که هیچ چیز مانند یک جراحی بینی کامل وجود ندارد. هرچند متخصص بینی می تواند ویژگی های صورت را افزایش دهد و زیبایی های منحصر به فرد و طبیعی شما را تایید کند. جراح پلاستیک می تواند ویژگی های صورت را تشریح کند و به شما بگوید که چگونه تغییرات ظاهر شما را بهبود می بخشد. متخصص زیبایی بینی، ساختار بینی و سایر ویژگیهای صورت را ارزیابی خواهد کرد. پس از این ارزیابی، او می تواند به شما بگوید که انتظارات شما واقع بینانه است یا خیر. دکتر گیلانی جراح گوش حلق بینی,متخصص گوش حلق بینی.فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته بورد تخصصی گوش، حلق و بینی در سال 1381 عضو هیات علمی دانشگاهی آزاد شاهرود تا سال 1388 - شرکت در دوره های متعدد آموزشی و جدید جراحی ها ی پلاستیک و سایر اعمال گوش حلق بینی و دریافت گواهینامه های متعدد .. اعمال جراحی در بهترین و‌مجهز ترین مراکز و با همکاری بهترین متخصصین بیهوشی انجام می‌شود.فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته بورد تخصصی گوش، حلق و بینی در سال 1381 عضو هیات علمی دانشگاهی آزاد شاهرود تا سال 1388 - شرکت در دوره های متعدد آموزشی و جدید جراحی ها ی پلاستیک و سایر اعمال گوش حلق بینی و دریافت گواهینامه های متعدد .. اعمال جراحی در بهترین و‌مجهز ترین مراکز و با همکاری بهترین متخصصین بیهوشی انجام می‌شود. عمل زیبایی بینی توسط دکتر گیلانی جراح و متخصص گوش حلق بینی، انواع جراحی ها و تزریق ها برای زیبایی صورت و‌‌‌ پلک و‌گونه و ...با روش‌های معمول یا با اندوسکوپ جراحی های همزمان سینوزیت و پولیپ با اندوسکوپ. رینوپلاستی که معمولا به عنوان جراحی بینی شناخته می شود، یک عمل جراحی پلاستیک برای اصلاح و بازسازی فرم است، بازگرداندن عملکرد و افزایش زیبایی بینی با حل مشکل آسیب بینی، نقص مادرزادی، مانع تنفسی و یا رینوپلاستی اولیه شکست خورده است. عمل زیبایی بینی یکی از رایج ترین جراحی های زیبایی صورت است که از اهمیت زیادی در بین زنان برخوردا اس نکات مهم مراقبت بعد از عمل بینی پس از جراحی را توسط دکتر گیلانی رعایت کنید مراقبت از بینی و سینوس ها بسیار مهم است تا به درستی آنها را درمان کنید و از زخم جلوگیری کنید.در اغلب موارد، پزشک شما بسته بندی موقت بینی را در داخل بینی خود قرار می دهد تا از عبور مجدد سینوس باز شده و مایع اضافی جذب شود در حالی که بافت های شما بهبود می یابند. در اینجا چند پیشنهاد برای مراقبت از بینی و سینوس ها پس از عمل وجود دارد: -سر خود را بالا نگه دارید تا به کاهش خونریزی و تورم پس از عمل جراحی کمک کنید. شب اول بعد از جراحی، زیر سر خود چند بالش اضافه قرار دهید تا سرتان بالا قرار گیرد. -اگر مواد بسته بندی را در بینی خود دارید، مطمئن شوید که آنها در جای خود قرار دارند. اگر بسته شدن مسدود شود، از طریق دهان نفس بکشید. بسته بندی یا اسپلیت ها را برندارید. -بعضی از بیماران به طور طبیعی تا 2 الی 3 روز خونریزی دارند. اگر فکر می کنید خونریزی زیادی دارید، مطمئن شوید که با پزشک خود تماس بگیرید. -حداقل یک هفته پس از جراحی بینی خود را تحت فشار قرار ندهید. انجام تمرینات سنگین، تنش و یا شدید انجام ندهید. این باعث افزایش احتمال خونریزی بینی می شود. -اگر مجبور شدید عطسه کنید سعی کنید وقتی دهنتان باز است این کار را انجام دهید. -آسپرین مصرف نکیند خونریزی را افزایش میدهد. جراحی زیبایی بینی؛ قیمت سال 98 و جدیدترین انواع آن