ماسئوئیدت | جراحی ماسئوئیدت

ماستوئیدیت نوعی عفونت جدی در فرایند ماستوئید است که استخوانی محکم و برجسته در پشت و زیر گوش است. که بیشتر موارد به علت درمان نشدن عفونت های گوش ایجاد می شود. این بیماری اگر درمان نشود باعث مرگ می باشد.

علائم این بیماری شامل ورم پشت گوش،خروج چرک از گوش ، درد شدید و دشواری در شنوایی است.در صورت درمان نشدن عفونت های گوش که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند این عفونت به سمت بافتهای استخوانی  از جمله استخوان ها همانند فرایند ماستوئیدت حرکت می کند.

این علائم در کودکان به علت سن کم شامل تغییر در خوی و خلق،گریه های مکرر،کج کردن سر به یک طرف،کشیدن گوش ها.

در صورت درمان نشدن ماستوئیدت عفونت در جمجمه ،خون و اندام های دیگر ایجاد می شود.و همچنین باعث عفونت کشنده به نام سپس می گردد.

حفرات ماستوئید گوش یا سلول های پستانی، سلول های هوایی هستند که در ضخامت بخش ماستوئیدی استخوان گیج گاهی قرار دارند. ماستوئید در پشت گوش خارجی واقع شده است ماستوئید ضائده ای از استخوان تمپورال است که در پشت گوش قرار دارد. بعلت نزدیکی با گوش میانی عفونتهای گوش میانی میتوانند براحتی ماستوئید را ملتهب کنند و در واقع درجاتی از ماستوئیدیت (Mastoiditis) همراه با هر اپیزود عفونت گوش میانی میتواند ایجاد شود. ماستوئید زائده‌ای از استخوان تمپورال است که در پشت گوش قرار دارد. به‌علت نزدیکی با گوش میانی عفونت‌های گوش میانی می‌ توانند به‌راحتی ماستوئید را ملتهب کنند.

علائم ابتلا به ماستوئیدیت

-آمدن چرک از گوش ناشی از عفونت ماستوئید

-گوش درد گوش یا ناراحتی در بیماران مبتلا به ماستوئید گوش

-تب از علائم بیماران مبتلا به عفونت ماستوئید گوش است ،که ممکن است بالا باشد و یا به طور ناگهانی افزایش یابد.

-سردرد ناشی از عفونت ماستوئید گوش

-افت شنوایی در بیماران مبتلا به عفونت ماستوئید

-گوش قرمزی روی گوش و یا در پشت گوش از دیگر علائم عفونت ماستوئید گوش می باشد.

عوارض ماسئوئیدت

-بی حسی گوش: در واقع  طبیعی است و ممکن است تا 6 ماه یا بیشتر پس از عمل گوش ادامه یابد. علائم درگیر کننده

-فک: در این مفصل فک تماس نزدیک با مجرای گوش دارد. پس در جراحی های وسیع گوش ، عمل جویدن و باز و بسته کردن دهان دچار مشکل می شود. این علائم بعد از چند روز تا دو ماه پس از جراحی از بین می روند.

-کاهش شنوایی : به طور طبیعی کم شدن شنوایی بعد از عمل جراحی تمپانوپلاستی رخ می دهد چون یک پرده مصنوعی در مسیر گوش شما گذاشته می شود و بسته به اینکه جنس پرده مصنوعی چه چیز باشد ، احتمالا شنوایی در طول 6 ماه بعد از جراحی تمپانوپلاستی بهبود پیدا میکند ولی مواردی هم هستند که شنوایی در حد اولیه بر نمی گردد و متاسفانه بطور دایمی شنوایی کمی کاهش پیدا می کند.

-خشکی دهان و اختلال چشایی: غیر معمول نبوده و در بعضی اشخاص ممکن است دیرتر بهبود یابد.

-احساس صدای ( وز وز ) در گوش: در بعضی افراد قبل از عمل جراحی وجود دارد و شاید یک تا دو ماه بعد از جراحی احساس شده و بعداً کاهش پیدا کند. در عمل جراحی که شنوایی بیمار بدتر شده و یا بهبود پیدا نمی کند ، احساس صدای « وز وز » در گوش ممکن است ، به مدت طولانی تری باقی بماند.

تشخیص و درمان ماسئوئیدت

هنگامی که متوجه این بیماری شدید باید فورا به پزشک مراجعه کنید تا درمان های لازم انجام شود.پزشک با دستگاهی به نام اتوسکوپ داخل گوش را معاینه می کند.

در اینجا پزشک با گرفتن رادیوگرافی و CTs که در تشخیص کمک کننده است. در رادیوگرافی ساده از ماستوئید کدروت در حفره دیده میشود و سلولهای هوایی که در حالت عادی به وضوح نمایان هستند ماهیت مات به خود میگیرند. این نما در CT scan با وضوح بیشتری قابل تشخیص است. جهت بررسی عامل ایجاد کننده ماستوئیدیت باید از چرک تازه ای که از کانال گوش خارج میشود نمونه گرفت. ابتدا کانال تمیز شده و سپس از نزدیکی پرده تمپان نمونه گیری انجام شود. اگر پرده گوش سوراخ نشده باشد میتوان تیمپانوسنتز انجام داد. در صورتیکه آبسه پشت گوش مترشح باشد میتوان از ترشحات آن جهت کشت استفاده کر

درمان این بیماری در مواردی با عمل جراحی که پزشک با ایجاد یک حفره کوچک در گوش تا مایع داخل گوش خارج شود. با این عمل میرینگوتومی  می گویند.یک لوله کوچک در گوش قرار می رهند تا این حفره بسته نشود.معمولا این لوله تا 6تا 12 ماه  در گوش خواهد بود.

ماستوئید مزمن با آنتی بیوتیک خوارکی،قطره گوش و شستشوی مرتب توسط پزشک درمان می شود.

رد هر صورت باید بیماری گوش را جدی گرفت چون می تواند باعث درد ،ترشح یا مشکلات شنوایی شود.

برچسب ها : ماسئوئیدت - جراحی ماسئوئیدت - عوارض ماسئوئیدت

ماسئوئیدت | جراحی ماسئوئیدت