پولیپ بینی | علائم پولیپ بینی

پولیپ بینی توده خاکستری و بی رنگ است که از سینوس ها و گاهی از خود بینی شروع می شود.در بیشتر موارد ناشی از مخاط سینوس ها و خود بینی می باشد .معمولا پولیپ ها به صورت متعدد درون بینی و هر دو طرف ایجاد می شوند.

زمانی که پزشک متخصص گوش و حلق و بینی به وسیله ابزاری پولیپ های بینی  را لمس می کنند جابه جا می شوند و متحرک هستند.این حرکت پولیپ ها معمولا دردی را برای بیمار ایجاد نمیکند.

در مورد این بیماری ،پولیپ بینی که یک توده نرم و غیر سرطانی است که در همه امکان دارد دیده شود که بیشتر در افراد میانسال رایج است. زمانی که فرد این توده را که مانند خوشه انگور و یا قطره اشک است، مشاهده کرد باید سریعا به پزشک مراجعه کند و پولیپ بینی خود را درمان نماید زیرا درمان نکردن پولیپ بینی ممکن است عوارض و خطراتی برای بدن و سلامتی داشته باشد.

به گفته اکثر پزشکان متخصص گوش حلق بینی ، پولیپ بینی بر اثر آلرژی بینی ایجاد می‌شود همچنین احتمال دارد با حساسیت‌های دیگری مانند آسم و یا حساسیت پوست همراه باشد. پولیپ بینی علائمی را با خود به همراه می‌آورد .

این علائم پولیپ بینی عبارتنداز:

انسداد بینی

آبریزش بینی

عطسه
گرفتگی بینی به طور مزمن

اختلال حس بویایی

سردرد

ترشح بینی

اختلال در خواب است؛همچنین دلیل عمده ایجاد پولیپ بینی عفونت‌های مزمن، سینوزیت و آلرژی است.

اگر توده کوچک باشد مشکلی ندارد ولی در صورت بزرگ بودن توده که به شکل قطره اشک یا خوشه انگور است و باعث بسته شدن مجرای تنفسی  و عفونت مکرر و از دست دادن حس بویایی است.

علائمی که باعث پولیپ بینی می شود عبارتند از:

-آبریزش بینی

-احساس خارش اطراف چشم

-کاهش عدم حس بویایی

-آبریزش پشت بینی

-احساس فشار پشت بینی

-و موارد دیگر

دلایل ابتلا به پولیپ بینی :

-عفونت های سینوسی مزمن

-بیماری آسم

-حساسیت و آلرژی نسبت به قارچ های موجود در هوا

-فیبروز کیستیک : یکی از شایع ترین اختلالات ژنتیکی که ترشحات ریه ، پانکراس ، کبد ، روده و سیستم تناسلی غلیظ و چسبنده می شود و همچنین میزان نمک موجود در ترشحات غدد عرقی نیز افزایش می یابد.

-داشتن آلرژی به برخی داروهای شیمیایی مانند آسپرین ، ایپوبروفن و ناپروکسن

-عوامل ژنتیکی و ارثی

-عملکرد خاص در سیستم ایمنی بدن

-بیماری سندروم چرگ اشتراوس : واکنش خود ایمنی در عروق متوسط و کوچک

-رینیت آلرژیک : التهاب مخاط بینی

با دیدن این علائم پولیپ بینی به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید. پزشک با دستگاهی به نام رینوسکوپ پولیپ بینی را مشاهره می کند و بعد از آزمایشات دقیق جای پولیپ بینی را تعیین می کند.

برای جلوگیری از پولیپ بینی  باید :

-رعایت بهداشت فردی

-کنترل آسم وآلرژی

-دوری از محرک های بینی

-استفاده از شوینده بینی

برای درمان این بیماری پولیپ بینی از داروها،درمان طبیعی ،حتی عمل جراحی

درمان با اسپری بینی (کورتیکواستروئیدها)

درمان با کمک کورتیکواستروئید خوراکی یا تزریقی

عمل جراحی پولیپ بینی

اگر روش هتی بالا جواب نداد یکی از روش های درمان پولیپ بینی ، عمل جراحی می‌باشد البته نه جراحی که شما فکرش را می‌کنید، بلکه یک جراحی ساده و سرپایی. فراموش نکنید که بعد از عمل جراحی پولیپ بینی ، باید روش‌های مراقبتی مناسبی را دنبال کنید که بهتر است جزئیات مراقبت بعد از عمل را از پزشک خود بپرسید.

برچسب ها : پولیپ بینی - علت پولیپ بینی - درمان پولیپ بینی - علائم پولیپ بینی - هزینه عمل پولیپ بینی

پولیپ بینی | علائم پولیپ بینی