هرپانژین دهان | علائم هرپانژین دهان

یک نوع از بیمارهای عفونی ،هرپانژین دهان است.این بیماری از التهاب ویروسی دهان و گلو به وجود می آید.بیماری هرپانژین  دهان در کودکان 10تا 1ساله را درگیر میکند.تاول دهان، نوعی بیماری دردناک دهان است که توسط ویروس‌های کوکساکی ایجاد می‌شود. این بیماری هرپانژین دهان بیشتر در تابستان و اکثرا در کودکان و گاه در نوجوانان پدیدار میشود. این بیماری امکان دارد که  با آفت، گلودرد استرپتوککی یا هرپس (تب خال) اشتباه گرفته شود.

علائم این بیماری هرپانژین دهان عبارتند:

-تب

-احساس کسالت

-گاهی استفراغ و دردشکمی

-گلو درد ناگهانی ،همرا با قرمزی ،التهاب و درد در هنگام بلع

-تاول های کوچک در ناحیه دیگر و تبدیل شدن به زخم های کوچک

عفونت ناشی از این ویروس از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.دوره این بیماری هرپانژین دهان از زمان ورود ویروس به دهان تا پایان آن 2تا 7 روز طول می کشد.

عوارض هرپانژین دهان

یکی از عوارض این بیماری هرپانژین دهان  تشنج در اثر تب می باشد.

برای درمان این بیمار باید ازآب ،یخ،یا محلول ژلاتین خشک استفاده کنند و از نوشیدن موادترش که باعث آزار قسمت های ملتهب می شود خود داری کرد.

باید در هنگام این بیماری هرپانژین دهان از دست دادن و بوسیدن و خوردن غذا در یک ظرف خود داری کرد.

درمان هرپانژین دهان از طریق تغذیه و فعالیت:

-در زمان دوره درمان  بیماری  هرپانژین دهان تا وقتی‌ که‌ تب‌ و گلودرد برطرف‌ نشده‌ باشد، باید در رختخواب‌ استراحت‌ کرده تا بهبودی حاصل شود.

-برای درمان بیماری رژیم‌ خاصی‌ توصیه‌ نمی‌شود. فقط کودک‌ خود را تشویق‌ کنید تا مایعات‌ بیشتری بنوشد، مثل‌ آب‌، یخ‌های‌ با طعم‌ میوه‌، قطعات‌ کوچک‌ یخ‌، یا محلول‌ ژلاتین خشک‌.

- از نوشیدن‌ آب‌ میوه‌ ترش‌ که‌ باعث‌ آزردگی‌ بافت‌های‌ ملتهب‌ می‌شود خوداری‌ کنید.با دیدن علائم این بیماری باید فورا به پزشک مراجعه مرد تا با درمان مناسب از پیشرفت آن جلوگیری شود.

برچسب ها : هرپانژین دهان - علائم هرپانژین دهان - علل هرپانژین دهان - درمان هرپانژین دهان - همه چیز در موردهرپانژین دهان

هرپانژین دهان | علائم هرپانژین دهان