احساس کیپی و پری در گوش | علت احساس کیپی و پری در گوش

آیا تا به حال در هنگام مسافرت متوجه شده اید که گوش شما دچار گرفتگی شده است .این گرفتگی هنگام سفر با پرواز هوایی ، در صورت بالا رفتن با آسانسور های پرشتاب ،شیرجه زدن در استخر و برخی از بیمارها شخص دچار ، گرفتگی گوش می شود که به آن کیپی و پری گوش میگویند.

از عوارض شایع گرفتگی یا کیپی گوش بر هم خوردن تعادل فشار هوا در گوش میانی است. این نوع گرفتگی گوش بر شنوایی تاثیر دارد و باعث می شود تا فرد صدا ها را به صورت بم بشنود. گرفتگی گوش بیشتر از آنچه یک بیماری باشد می تواند یک عامل کلافه کننده برای فرد محسوب می شود.

در حقیقت علائم گرفتگی گوش شامل : کاهش ظرفیت شنیداری، احساس کیپی در گوش، صدای باد درون گوش و احساس تجمع مایع درون گوش می باشد. این عارضه زمانی رخ می دهد، که میانه گوش تحت فشار جو بیرونی گوش قرار بگیرد.

به غیر از علائم بالا موارد دیگری نیز در کیپی و پری در گوش دخلیل هستند:

سرگیجه،درد گوش ،وزوز گوش،کاهش شنوایی ،احساس خارش و تب و یا ترشح گوش از عوامل کیپی گوش است.

این احساس کیپی و پری در گوش بیشتر در میان کودکان بویژه به هنگام سرماخوردگی دیده می شود علاوه بر آزار دهنده بودن، کاملا دردناک نیز می باشد.

آلرژی فصلی و گرفتگی گوش و کیپی

یکی از شایع‌ترین آلرژی‌ها ، آلرژی فصلی می باشد. آلرژی فصلی معمولا در فصل تابستان و بهار شیوع پیدا می کند و عواملی از جمله گرد و غبار و گرده های گیاهی می تواند در به وجود آمدن انها نقش داشته باشند.

علائم اصلی و اولیه این بیماری کیپی و پری در گوش عبارت اند از:

-حملات مکرر عطسه

-آب ریزش بینی

-خارش و آب ریزش چشم ها،

-احساس  خارش در گلو

-احساس خارش درسقف دهان و  گوش  ها

-کاهش تمرکز و  احساس

-گرفتگی گوش ممکن است در یک گوش یا هردو اتفاق بیفتد.

وقتیحالت کیپی در گوش صورت می گیرد که فشار گوش میانی کمتر یا بیشتر از فشار هوای بیرون گوش باشد .برای متعادل کردن این فشار شیپور استاش باید کار خود را به خوبی انجام دهد.

این علائم کیپی و پری در گوش  که می تواند تا چند ساعت یا چند ماه طول بکشد ، این علائم دائمی نیست.

برای از بین بردن این علائم با خوردن غذا،جویدن آدامس و خمیازه کشیدن این گرفتگی را برطرف کرد.

در صورت برطرف نشدن این حالت باید حتما به پزشک متخصص گوش حلق بینی مراجعه کرد.

البته باید متذکر شد از درمان خود سرانه خودداری کرد . چون ممکن است به گوش صدمه بزید.

بیمارهای زیر نیز در احساس کیپی گوش دخالت دارند:

-نقص عملکرد شیپور استاش

-عفونت گوش میانی

-هیدروپس آندولنف

-جرم گوش متراکم شده مسدور کننده

-وبیمارهای دیگر نیز وجود دارند که باعث احساس کیپی و پری گوش می شود.

وقتی اختلاف فشار بین دو گوش زیاد باشد و شیپور استاش نتواند باز شود،احساس کیپی و پری در گوش ایجاد می شود.

بایدها و نبایدها برای گرفتگی گوش :

1.بایدها :

ابتدا سرتان را تا جایی که می توانید بالا بگیرید حتی زمانیکه خواب هستید. غالبا گوش خود را تمیز کنید و ازپارچه ای نرم وتمیز برای خشک کردن گوش خود پس ازحمام استفاده کنید. در محیطی که نه گرم ونه سرد باشد .

2. نبایدها:

-از استفاده موردی مانند خوردن الکل و غذاهای نمکی وشور، کافئین وتنباکو مصرف نظر کنید.

- از اشیای تیز مانند ناخن انگشت را داخل گوشتان نکنید و گوش خود را در معرض دمای زیاد قرارندهید.

-مواد درحال جوش را به گوش خود نزدیک نکنید.

-سریع حرکت نکنید.

-سرتان را به سرعت تکان ندهید.

عوارض احساس کیپی در گوش:

این گرفتگی گوش اصلا جدی نیست و مربوط به مراقبت های شخصی می باشد . عوارض دراز مدت ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که شرایط جدی یا طولانی مدتی به وجود بیاید و یا آسیبی در ساختار گوش میانی و گوش داخلی و جود داشته باشد .

عوارض نادر احساس کیپی و پری در گوش عبارتند از :

-از دست دادن شنوایی دائمی

-وزوز گوش همیشگی (مزمن)

مراقبت ها و داروها :

برای بیشتر افراد ، گرفتگی گوش با گذشت زمان بهبود می یابد . اگر نشانه های گرفتگی گوش ادامه پیدا کردند ممکن است شما برای متعادل کردن فشار و از بین بردن نشانه ها به دارو و مراقبت نیاز داشته باشید .

برای گرفتگی گوش در مواقع زیر بهتر است به پزشک مراجعه کرد:

-طولانی شدن مدت زمان گرفتگی گوش

-افراد با داشتن بیماری آلرژیک

-گرفتگی گوش همراه با سرگیجه

-گرفتگی گوش در کودکان

در هر صورت بعد از فهمیدن علائم بیماری احساس کیپی و پری در گوش  حتما به پزشک مراجعه کنید.

برچسب ها : علت احساس کیپی و پری در گوش - عوارض احساس کیپی و پری در گوش - درمان احساس کیپی و پری در گوش

احساس کیپی و پری در گوش | علت احساس کیپی و پری در گوش