بسته شدن مجرای گوش | درمان بسته شدن مجرای گوش

شاید این مشکل برای شما نیز رخ داده باشد که احساس میکنید که مجرای گوش هایتان بسته و کیپ شده است .

در واقع می توان گفت که علت این عارضه ی بسته شدن مجرای گوش از تولید بیش از اندازه موم گوش که باعث بسته شدن مجرای گوش می شود  به وجود می آید . بسته‌ شدن‌ مجرای‌ گوش‌ توسط‌ موم‌ گوش‌ در واقع  توسط‌ غده‌های‌ موجود در مجرای‌ گوش‌ که تولید شده و نقش‌ محافظت‌ از مجرای‌ خارجی‌ گوش‌ را بر عهده‌ دارد صورت میگیرد.

این قسمت از گوش ، مجرای‌ خارج‌ گوش‌ از پرده‌ گوش‌ به‌ محیط‌ بیرون‌ از گوش‌ کشیده‌ شده‌ است‌. البته میزان‌ تولید موم‌ در افراد مختلف‌ متفاوت‌ می باشد. در بیشتر افراد، موم‌ آنقدر کم‌ تولید می‌شود که‌ هیچگاه‌ به‌ طور مشخصی در گوش‌ جمع‌ نمی‌شود. ولی در بعضی از  افراد، تولید موم‌ آنقدر زیاد می باشد که‌ هر چند ماه‌ مجرای‌ گوش‌ به طور کامل بسته میشود.

البته وجود این موم گوش که توسط غده های موجود در مجرای گوش تولید می شود نقش محافظتی برای مجرای خارجی گوش را دارا می باشد.

در برخی موارد به علت افزایش تورم ، می تواند یکی از دلایل  بسته شدن مجرای گوش به طور کامل یا نصفی از مجرای گوش می شود و این عامل باعث کم شدن شنوایی در فرد می شود.

علائم مهم در بسته شدن مجرای گوش :

-کم شدن شنوایی

-احساس گوش درد

-گرفتگی و بسته شدن گوش

عوامل تشدید بیماری بسته شدن مجرای گوش :

- قرار گرفتن در معرض گرد و غبار

- داشتن سابقه خانوادگی تولید موم گوش

-ورود آب به داخل گوش که می تواند باعث تورم موم گوش شود.

-استفاده از گوش پاک کن و تمیز کردن مجرای گوش

اما درمان بسته شدن مجرای گوش به این صورت است که باید از گردو غبار دوری کرد. در صورتی که این بسته شدن مجرای گوش درمان نشود و شدیدتر بشود باید به پزشک برای درمان مراجعه کرد.

عوارض این بیماری بسته شدن مجرای گوش

-ایجادعفونت‌ گوش‌

-صدمه و آسیب به پرده گوش

درمان بسته شدن مجرای گوش

اما برای‌ بیرون آوردن موم‌ در خانه می توانید این کارها را انجام بدهید البته با احتیاط:

-استفاده از قطره‌ مخصوص گوش‌ برای نرم‌ کردن‌ موم‌

-در حال دراز کشیدن به طوری که‌ گوش‌ بسته‌ شده‌ به‌ سمت‌ سقف‌ باشد.

-در این قسمت بالای‌ گوش‌ را با ملایمت‌ به‌ بالا و عقب‌ بکشید.

-استفاده قطره‌ را باید طبق‌ راهنما ی دارو در گوش‌ ریخته شود.

- مقداری‌ پنبه‌ در گوش‌ خود قرار دهید.

-به آرامی بنشینید وسر را مقداری‌ به‌ سمت‌ گوش‌ بسته‌ شده‌ خم‌ کنید.

-می توانید برای تمیز کردن از سرنگ‌ برای‌ وارد کردن‌ آب‌ گرم‌، با محلول‌ آب‌ گرم‌ و آب‌ اکسیژنه‌ به‌ نسبت‌ یک‌ به‌ یک‌، به‌ درون‌ گوش‌ استفاده‌ کنید. این‌ کار باید با احتیاط انجام‌ شود.

-این عمل شستشوی‌ گوش‌ را تا زمانی‌ که‌ احساس‌ کنید گوش‌ پاک‌ شده‌ است‌ ادامه‌ دهید. اگر گوش‌ پاک‌ نشد، به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ کنید تا موم‌ را با گیره‌، فورسپس‌، یا با مکش‌ درآورد.

-سعی نکنید که موم‌ را با یک‌ تکه‌ چوب‌ یا گوش‌ پاک‌کن‌ دربیاورید. زیرا ممکن‌ است‌ پرده‌ گوش‌ پاره‌ شود یا مجرای‌ گوش‌ عفونت‌ کند. در صورتی که پرده‌ گوش‌ پاره‌ شد، هیچ‌ تلاشی‌ برای‌ درآوردن‌ موم‌ نکنید و به‌ پزشک‌ مراجعه‌ کنید.

برچسب ها : بسته شدن مجرای گوش - هزینه درمان بسته شدن مجرای گوش - درمان بسته شدن مجرای گوش

بسته شدن مجرای گوش | درمان بسته شدن مجرای گوش