آپنه خواب چیست؟ | درمان آپنه خواب

بیماری، که به عنوان وقفه تنفس در خواب برای فرد به وجود می آید آپنه خواب نام دارد.، تنفس را در فواصل 10 ثانیه متوقف می کند و باعث خروپف و بیدار شدن فرد با وحشت از خواب می شود.

در طول آپنه خواب، بدن تحت فشار قرار می گیرد و از آنجایی که سعی میکندنفس بکشد، یک سایش فیزیکی ایجاد می شود و در نتیجه،  بیدارشدن از خواب با خروپف رخ دهد.

علل آپنه خواب :

*این نوعی بیماری  آپنه خواب است که در طول خواب رخ می دهد و با حملات انسداد همراه است. باعث ایجاد هیپوکسی می شود.

*نوع دیگر بیماری آپنه خواب است که در نتیجه وقفه تنفس یا مشکل در تنفس رخ می دهد. که به آن آپنه خواب مرکزی  می گویند،نتیجه عدم توانایی مغز برای رسیدن به عضلات تنفسی است.

علل آپنه خواب :

*یکی از این دلایل، محل و اندازه لوزه ها است.

*دلیل دیگر پولیپ بینی است.

*داشتن اضافه وزن نیز یکی از دلایل آپنه خواب است.

*بزرگ تر بودن لوزه ها از حد معمول ، تنفس را دشوار تر می کند. با برداشتن لوزه ها، آپنه خواب از بین می رود و این به مداخله جراحی نیاز دارد.

علائم اختلال خواب

علائم و نشانه های آپنه خواب انسدادی و مرکزی خواب همپوشانی دارند، گاهی اوقات مشکل تعیین نوع آن وجود دارد.

شایع ترین علائم و نشانه های آپنه انسدادی و مرکزی خواب عبارتند از:

-خروپف با صدای بلند

-تنگی نفس در طول خواب شبانه که معمولا توسط شخص دیگر گزارش داده می شود.

-بلعیدن هوا در طول خواب

-بیدار شدن با دهان خشک

-سردرد صبحگاهی

-بی خوابی

-خواب بیش از حد در طول روز

-مشکل عدم توجه در هنگام بیداری

-تحریک پذیری

علت آپنه خواب و یا خفگی در خواب چیست؟

وقفه تنفسی انسدادی هنگام خواب چند دلیل شایع دارد و بعضی شرایط می‌تواند آن را وخیم تر کند، از جمله:

-داشتن اضافه وزن یا چاقی (از جمله کلفتی گردن)

-آناتومی غیرعادی مجرای بالایی هوا (از جمله انحراف دیواره)

-استفاده از دارو، مواد مخدر یا الکل

-بالا رفتن سن

-خوابیدن به پشت

-حرکت سریع چشم (REM)

-سیگار کشیدن

شما ممکن است دچار مشکل عدم تمرکز شوید و خود را در حال خواب به هنگام کار، در حال تماشای تلویزیون و یا حتی در هنگام رانندگی ببینید. افراد مبتلا به آپنه خواب در معرض خطر بیشتری از جانب وسایل نقلیه موتور و حوادث محل کار هستند. شما همچنین ممکن است احساس سرماخوردگی کنید یا افسرده به نظر برسید. کودکان و نوجوانان مبتلا به آپنه ممکن است در مدرسه به مشکل برخورد کنند یا مشکلات رفتاری داشته باشند.

*یکی از مهم ترین علل آپنه خواب، پولیپ بینی است.

برای درمان آپنه انسدادی خواب، بسیاری از مردم با استفاده از دستگاه کمک تنفسی CPAP برای مدیریت و درمان اختلال تنفسی روزمره خود استفاده می‌کنند، این دستگاه اجازه می‌دهد تا شما به آسانی تنفس کنید.

درمان، عمل جراحی (برای برداشتن بافت اضافی در پشت گلو)

این بیماری آپنه خواب چگونه تشخیص داده می شود؟

در واقع تشخیص وقفه تنفسی هنگام خواب اغلب وابسته به بررسی دقیق سابقه و فیزیک بدن توسط یک پزشک باتجربه است. آزمایش های بیشتر با استفاده از آزمایش های تشخیصی استاندارد انجام می‌شود که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

-آزمایش چندگانه خواب

-آزمایش خانگی وقفه تنفسی هنگام خواب

-آزمایش چندگانه مدت زمان فرو رفتن به‌ خواب

-آزمایش حفظ بیداری

-اکسیمتری شبانه

-مقیاس خواب آلودگی اِپوورث

-خواب نگاری

به طور کلی، آزمایش وقفه تنفسی هنگام خواب خانگی یا آزمایش چندگانه خواب که در مراکز آزمایشگاهی انجام می‌شود، تنها آزمایش های لازم برای تشخیص این عارضه است.

برای درمان حتما با پزشک مشورت کنید.

برچسب ها : آپنه خواب چیست؟ - هزینه آپنه خواب در مان - درمان آپنه خواب - علت آپنه - نشانه های آپنه خواب چیست؟

آپنه خواب چیست؟ | درمان آپنه خواب