تومور نازوفازنکس | سرطان حفره بینی

یکی دیگر از بیماریهای مربوط به بینی سرطان حفره بینی یا تومور نازوفازنکس است.

در واقع وجود حفره بینی  که توسط تیغه بینی به دو حفره کوچکتر تقسیم شده است و هریک از حفرات دارای یک دهانه قدامی ، یک دهانه حلفی و تعداد برجستگی استخوانی به نام توربین است، که از دیواره های طرفی به دورن حفره برآمده اند. از پشت بینی تا کام نرم  در نازوفازنکس هستند که بافت لنفی می تواند باعث انسداد آن شود.

در واقع نازوفارنکس محوطه‌ای در پشت بینی و در انتهای شیپور استاش قرار دارد که در سنین پائین حدود 12 سالگی محل قرارگیری لوزه سوم است و در بزرگسالی این ناحیه پس‌رفت می‌کند به گونه‌ای که باقی مانده لوزه سوم به ندرت قابل مشاهده است.

سرطان نازوفارنکس از انواع سرطان های نادر است که قابل درمان می باشد.

علائم این سرطان نازوفارنکس عبارتند ار:

وجود توده در گردن

افت شنوایی

وزوز گوش

مسدود شدن یا گرفتگی بینی و خونریزی بینی

در صورت مشاهده این علائم بیمار باید به متخصص گوش ،حلق و بینی مراجعه کند.

در حقیقت نازوفارنکس از نظر لنفاوی بسیار غنی می باشد و تومورهای که در این ناحیه امکان دارد به غدد لنفاوی زنجیرهٔ ژوگولار فوقانی و میانی در دو طرف یا به غدد لنفاوی مثلث خلفی درناژ شوند. البته در این مورد متاسفانه این غدد لنفاوی ممکن است در 80% از بیماران مبتلا به سرطان نازوفارنکس شود و در 5% از مبتلایان، اولین تظاهر بالینی تومور گردنی است.

نازوفازنکس در مسیر غذا قرار ندارد و به ندرت باعث درد می شود ، در واقع فشار تومور نازوفارنکس بر روی سوراخ شیپور استاش مانع از باز شدن آن می شود. این سوراخ شیپور استاش در پیدایش علائم سرطان نازوفازنکس حفره بینی نقش دارد. در نتیجه مایع ترانسودایی در گوش میانی تجمع و بیمار دچار افت اوتیت میانی همراه با افیوژن می شود.

از آنجایی که نازوفارنکس درمسیر عبور غذا نمی باشد، ضایعات این نوع سرطان نازوفارنکس در این ناحیه به ندرت موجب درد می شوند. وجود سوراخ شیپور استاش در نازوفارنکس نقش اساسی در پیدایش علایم سرطان نازوفارنکس حفره بینی دارد. فشار توده ای در نازوفارنکس بر روی سوراخ شیپور استاش مانع از باز شدن آن می شود، در نتیجه مایع ترانسودایی درگوش میانی تجمع می یابد و بیمار دچار اوتیت میانی همراه با افیوژن می شود. در این حالت بیماری که تومور نازوفازنکس دارد از احساس پری گوش و احساس کاهش خفیف تا متوسط شنوایی رنج می برد. اغلب درد وجود ندارد، مگر مایع گوش بطور ثانویه عفونی شود.

در این مرحله روش های تشخیص تومور نازوفارنکس درصورت مشاهده علائم ابتلا به  این  تومورنازوفارنکس را باید به سرعت به پزشک معالج خبر دهیم که اولین اقدام پزشک معاینه گلوی شماست؛ ضمن این که اگر نیاز به انجام معاینات بیشتر باشد، بیمار باید به بیمارستان منتقل شود. در بیمارستان برای تایید تشخیص و رد دیگر بیماری ها که ممکن است علائم مشابه ای با این نوع سرطان حفره بینی داشته باشند از آزمایشات زیر استفاده می شود:

اسکن تصویربرداری: اسکن رزونانس مغناطیسی (MRI) یا اسکن کامپیوتری توموگرافی (CT) می تواند برای بررسی تومورها و تعیین اینکه آیا سرطان گسترش یافته است یا خیر استفاده شود.

پانندوسکوپی: این روش برای بررسی دقیق تر بینی و گلو، تحت بی هوشی عمومی کاربرد دارد. در پانندوسکوپی، از یک سری تلسکوپ های کوچک که با هم ارتباط دارند استفاده می شود.

بیوپسی: بیوپسی یا نمونه برداری در طی پانندوسکوپی انجام شده و در آن یک نمونه کوچک از بافت منطقه مشکوک برداشته شده و برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه ارسال می شود.

هنگام مراجعه به پزشک او بعد از معاینه و انجام آزمایش های متعدد از جمله :اسکن تصویر برداری(MRI)یا (CT)،پانندوسکوپی،بیوپسی تصمیم به انجام درمان برای بیمار می کند. البته پرتو درمانی برای این بیماری صورت می گیرد که بعضی مواقع پرتو درمانی موثر است.البته این موراد به تشخیص پزشک جراح است.

درمان قطعی تومور نازوفازنکس به وسیله پرتو درمانی

خوشبختانه سلول های سرطانی که در اثر ابتلا به تومور نازوفارنکس به وجود می آیند نسبت به تابش پرتو و پرتو درمانی حساس هستند؛ به همین دلیل این روش یکی از بهترین روش های درمانی است.

برچسب ها : تومور نازوفازنکس - جراحی بینی - سرطان حفره بینی - درمان تومور نازوفازنکس - علائم تومور - همه چیز در مورد تومور نازوفازنکس

تومور نازوفازنکس | سرطان حفره بینی