کلستئاتوم | عوارض کلستئاتوم

کلستئاتوم رشد پوست در محل نابجا یعنی گوش میانی (پشت پرده گوش)است. کلستئاتوم به علت عفونت مکرر گوش ایجاد می شود که سبب رشد به سمت داخل پرده گوش می گردد.

کلستئاتوم به شکل کیست یاکیسه ای است که لایه هایی ازپوست قدیمی را که در قسمت داخلی گوش تولید می شود به بیرون می ریزد.این توده می تواند بزرگ شود و استخوانچه های گوش میانی را تخریب کند.

علائم این بیماری عملکرد بد شیپور استاش و همچنین عفونت گوش میانی است.

کلستئاتوم مادرزادی نوعی دیگر این بیماری است که از زمان تولد در گوش میانی یا استخوان های قائده جمجمه و اطراف گوش است.

کلستئاتوم باعث فشار یا احساس پری در گوش شده و همزمان باعث کاهش شنوایی می شود.اگر درمان نشود این بیماری باعث آبسه مغزی،مننژیت ،ناشنوایی و به ندرت مرگ ممکن رخ دهد.

دلایل بروز کلستئاتوم :

-عفونت یا آسیب به گوش: در برخی از اوقات بعد از یک جراحی بر روی گوش یا یک آلرژی و حساسیت، شیپور استاش ضعیف می شود و یک فضای خالی را در گوش ایجاد می کند. این خلا، پرده ی گوش را به داخل می کشد و آن را تبدیل به یک کیسه می کند که محل بسیار مناسبی برای جمع شدن سلول های پوستی است. عفونت دلیل عمده ی کلستئاتوم محسوب می شود.

-اختلال در شیپور استاش: در مورد شیپور استاش ،مجرایی است که گوش را به بینی متصل می کند و زمانی که اختلالی در آن و عملکردش به وجود آید، پرده ی گوش نمی تواند تغییرات فشار هوا را به خوبی مدیریت کند. در این صورت، پرده ی گوش فرو می ریزد و تبدیل به یک کیسه می شود. سلول های پوستی در این کیسه جمع می شوند و یک کلستئاتوم تشکیل می دهند.

-دلایل مادرزادی: در موارد بسیار نادری، کلستئاتوم به صورت مادرزادی در نوزاد وجود دارد. قسمتی از پوشش گوش نوزاد در طول رشدش در استخوان گیر می کند.

دلایل کلستئاتوم :

-عفونت مزمن گوش

-عفونت های سینوسی و سینوزیت

-سرماخوردگی

-آلرژی و حساسیت

علائم کلستئاتوم در ابتدا خفیف هستند و هرقدر که کیست بزرگتر می شود و مشکلاتی را در گوش ایجاد می نماید، این علائم بیشتر بروز می کنند.

-یک صدای همیشگی در گوش (وزوز گوش)

-سرگیجه و منگ شدن

-عفونت گوش

-گوش درد

-احساس پر شدن یکی از گوش ها

-ترشحات با بوی بد که از گوش بیرون می ریزد

-ضعف شنوایی در یکی از گوش ها

-ضعف نیمه ی چپ یا راست صورت

معاینه بالینی توسط جراح گوش و حلق وبینی می تواند وجود کلستئاتوم را تایید کند. درمان ابتدایی شامل تمیر کردن گوش ،آنتی بیوتیک و قطره های موضعی گوش است.

تشخیص بیماری کلستئاتوم

در اولین مرحله باید به مراکز شنوایی سنجی مراجعه کرد. متخصص شنوایی توسط وسیله ایی به نام اتوسکوپ داخل گوش بیمار را معاینه کرده و اقدامات لازم را انجام میدهد. این دستگاه اتوسکوپ دارای یک لامپ در قسمت بالایی خود است که متخصص به وسیله آن می بیند که داخل گوش فرد توده و یا کیستس وجود دارد یا نه. و برای اطمینان مواردی همچون سی تی اسکن و ام آر آی را انجام خواهد داد.

-در مرحله بعد ازروش سی تی اسکن که توسط اشعه عکس هایی گرفته می شود تشخیص خواهد داد که آیا کلستئاتوم تا استخوانچه های گوش پیشروی کرده است یا نه . که اگر پیشروی کرده باشد باعث مشکلات شنوایی و عدم تعادل در فرد خواهد شد.

- در آخرین مرحله از روش ام آر آی چنانچه سی تی اسکن موردی را نشان داده باشد تصویر واضح تری ارائه می شود که آیا تجمع پوستی صورت گرفته است یا نه.

درمان کلستئاتوم

بهترین و تنهاترین راه درمان برای این بیماری جراحی می باشد. نه دارویی برای این بیماری وجود دارد و نه به طور طبیعی از بین می رود. بعد ازآنکه تشخیص وجود این کیست در گوش داده شد . متخصص آنتی بیوتیک و قطره مخصوص گوش را تجویز می کند تا التهاب فروکش نماید. همچنین ترشحات گوش نیز تخلیه شود. جراحی 2 تا 3 ساعت به طول می انجامد و بیمار تحت بیهوشی کامل می باشد. در طول جراحی کیست بر داشته می شود و قسمتهای آسیب دیده گوش نیز ترمیم می شود. در صورت شکسته شدن استخوانچه گوش باشد یک عمل دیگر بر روی گوش انجام شود تا استخوان ها نیز ترمیم شوند.

عوارض کلستئاتوم

در صورتی که این عارضه درمان نشود شرایط مساعدی را برای رشد و نمو قارج و باکتری ایجاد  می کند و این عفونت، التهاب و ترشحات را به همراه دارد. همچنین با رشد مداوم باعث تخریب استخوانهای اطراف خود می شود. همچنین اگر باعث شکستن استخوان ها شود این امکان وجود دارد که فرد ناشنوا شود.

پیشگیری

در واقع از کلستئاتوم مادر زادی نمی توان پیشگیری کرد. ولی شما با آگاهی از این نوع بیماری و در صورت مشاهده آن می توانید فوراً به مراکز شنوایی سنجی و متخصص گوش، حلق و بینی در جهت درمان آن اقدام نمایید.

برچسب ها : کلستئاتوم - عوارض کلستئاتوم - درمان کلستئاتوم - کلستئاتوم گوش

کلستئاتوم | عوارض کلستئاتوم

قطعاتی که در فروشگاه مزدا شاپ به فروش می رسد از قسمت های مختلف خودرو مانند : قسمت بدنه ، موتوری ، شاسی ، قسمت های الکترنیکی و برقی و قسمت های کابین خودرو می باشد که همگی از خود شرکت مزدا بوده و دارای ضمانت اصلی و فابریکی است . لوازم یدکی مزدا 323 را با اطمینان خریدداری کرده و روی خودرو خود نصب کنید . لیست این قطعات در صفحه پایین وجود دارد و صورت اطلاعات دقیقتر در مورد قطعات می توانید با ما در سایت تماس بگیرید.

المنت میله ای المنت فشنگی المنت کمربندی ترموکوپل صنایع حرارتی ما , وارد کننده و توزیع کننده انواع المنت های صنعتی و ترموکوپل صنعتی در ایران می باشد و سابقه درخشان 20ساله آن و تایید مشتریان می تواند بهترین سرمایه ما باشد.

برای تامین امنیت خودرو و اپشن خودرو اپشن خودرو خود با حضور در مرکز تخصصی کار آپشن ایران می توانید از خدمات این مرکز بهره مند شوید. تمام خدمات این مرکز به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی و با ضمانت صورت می پذیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید. آپشن خودرو یکی از یا تعدادی از جذاب ترین عملکردهای لوکس هر خودرو میتواند به شمار برود که برای هر ماشین میتواند متفاوت و متعدد گوناگون باشند، اپشن خودرو را میتوانید با کمترین قیمت و ضمانت 18 ماهه و نصب فابریکی و حرفه ای در کار آپشن ایران داشته باشید چرا که ما تنها ترین و تخصصی ترین آپشن خودرو در کشور میباشیم