غده پشت گوش | علت غده پشت گوش

در برخی مواقع شما در پشت گوش خود احساس درد می کنید و با دست زدن یک توده یا برجستگی را زیر دست خود لمس میکنید این توده غدد پشت گوش می باشد.

توده یا برجستگی پشت گوش علت های زیادی دارد که می تواند باعث درد شود. این توده ممکن بر اثر آبسه،تورم غدد لنفاوی یا عفونت گوش ایجاد میشود.برآمدگی پشت گوش می تواند دلایل زیادی داشته باشد، ممکن است در زمان ابتلا به عفونت، رشد بیش از حد استخوانها، به دلیل حساسیت، یا در نتیجه برخی از انواع سرطانها، برآمدگی های پشت گوش دردناک یا بدون دردی در پشت گوش ایجاد شود.

برآمدگی پشت گوش می‌تواند ناشی از یک غده‌ی لنفاوی متورم، به وجود آمدن یک کیست، تومور خوش خیم، یا رشد نا به جا و بیش از حد باشد. بعضی از اوقات این برآمدگی‌ها پشت گوش سخت و دردناک هستند، بعضی مواقع نرم و قابل حرکت و در مواردی دیگر، آن‌ها به هیچ وجه باعث ایجاد درد نمی‌شوند و اگر آن ها را لمس کنید، نرم هستند.

این توده یا برجستگی  پشت گوش به اندازه کوچکی  یک نخود و یا بزرگی یک برجستگی متورم است.این برجستگی ها در بیشتر موارد از بین میرود و در صورت از بین نرفتن این توده باید برای درمان غده پشت گوش به پزشک مراجعه کرد.

این توده های پشت گوش  با آنتی بیوتیک ها به همرا کرم و لوسیون های ضد عفونی بر طرف می شود.

در صورت مشاهده این توده ها از درمان خودسرانه باید پرهیز کرد. چون ممکن است بعضی از این توده ها از انواع سرطان ها باشد .

دست کاری کردن توده های پشت گوش ممکن است به گوش و حس شنوایی صدمه بزند.هر یک از این توده ها با درمان های که پزشک تجویز می کند قابل درمان است .

فاکتور‌ها و شرایطی که منجر به رشد و گسترش بر‌آمدگی‌های پشت گوش می‌شود را برای شما شرح می دهیم:

1-جوش‌ها
در واقع جوش‌ها چند نوع هستند : جوش‌های نوک تیز، کورک و برآمدگی‌های ریز بر روی سطح پوست. به این صورت که جوش‌ها ممکن است به علت تغییرات هورمونی و سطوح بالای غیر عادی هورمون‌های جنسی (هم در آقایان و هم در بانوان)، استرس، عفونت‌های باکتریایی، یا به دلایل ژنتیکی به وجود بیایند.

روش درمان:
در بعضی از مواقع ، این برآمدگی‌ها پشت گوش از بین رفته و یا کوچک‌تر می‌شوند. با این وجود، اگر این اتفاق نیافتاد، مواد شیمیایی هم، چون بنزویل پراکساید یا رتینوید می‌تواند در کاهش یا بهبودی این جوش‌ها موثر باشد. در مورد عفونت‌های باکتریایی، آنتی بیوتیک‌ها به همراه کرم‌ها و لوسیون‌های ضد عفونی کننده توصیه می‌شود.
در موارد عدم تعادل هورمونی حاد، داروهای ضد هورمون‌های جنسی یا هورمون درمانی می‌تواند بهبودی بخش باشد.

2-غدد لنفاوی متورم
در مورد بیماری غدد لنفاوی متورم که در پشت گوش نمایان می‌شوند، ممکن است به اندازه‌ی یک نخود فرنگی بزرگ شوند که پر از گلبول‌ها، و سلول‌های سفید خون و مولکول‌های سیستم ایمنی بدن می‌باشد. وجود این تورم، نرم و لطیف است و ممکن است بعضی اوقات با درد همراه باشد. هم چنین ممکن است این تورم با تب، کوفتگی و خستگی همراه باشد.
در این نوع تورم نشانه‌ی وجود عفونت در بدن بوده و با از بین رفتن عفونت، اندازه‌ی آن کاهش می‌یابد.

بیماری سرما خوردگی ، گلو درد چرکی، سینوزیت‌های باکتریایی یا ویروسی و یا انواع بیماری‌هایی، چون سل، بیماری‌های ناشی از خراش پنجه‌ی گربه، بیماری یاز (بیماری مسری و عفونی حاصله در اثر اسپیروکتی)، تولارمی یا تب خرگوش (بیماری عفونی خرگوش و موش که به انسان هم سرایت می‌کند) و نیز عفونت‌های انگلی، چون دشتینه زهری یا توکسوپلاسم  می‌تواند باعث به وجود آمدن غده‌ی لنفاوی متورم در پشت گوش شود.

روش درمان:
در واقع  یک دوره درمانی برای غده پشت گوش به وسیله‌ی آنتی بیوتیک‌ها، همراه با داروهای ضد التهاب و ضد آلرژی، برای مقابله با عفونت‌های باکتریایی تجویز می‌شود. در مورد عفونت‌های انگلی، داروهای مخصوص ضد انگل و آنتی بیوتیک‌های موثر در مقابل گونه‌های متعددی از میکرو ارگانیسم‌ها تجویز می‌شود.

3-آماس استخوان پس گوش (استخوان پستانی)
بیماری آماس استخوان پس گوش به علت وجود عفونت در ناحیه‌ی استخوان پستانی می‌باشد که، ساختاری شبیه ساختار کندوی زنبور داشته و پر است از فضای خالی که در آن‌ها هوا وجود دارد و در پشت گوش واقع شده است. عفونت‌های گوش میانی ممکن است به استخوان پستانی سرایت کرده که می‌تواند منجر به تورم و ناهنجاری‌های ساختاری در این استخوان شود.
این بیماری خود را با درد در ناحیه گوش، قرمزی، تورم، و برآمدگی در پشت گوش بروز می‌دهد. دیگر علائم این بیماری عبارت از سر درد، تب، از دست دادن شنوایی، خارج شدن مایعات و ترشحات از گوش و کج خلقی می‌باشد.

درمان:
استفاده از آنتی بیوتیک‌های وریدی، مانند سفتریاکسون و آنتی بیوتیک‌های خوردنی و نیز قطره‌های گوش برای جلو گیری از ترشحات گوش تجویز می‌شود.
در موارد مشخصی، درمان از طریق عمل جراحی ممکن است توصیه شود تا از این طریق با خارج کردن و در آوردن قسمتی از استخوان پستانی، این ترشحات چرکین را ریشه کن کنند، که به این جراحی ماستوئیدکتومی می‌گویند. در مواردی که گوش میانی دچار عفونت شده باشد، عمل جراحی تخلیه‌ی گوش میانی توصیه می‌شود. به این جراحی میرینگوتومی می‌گویند.

4-کیست‌های چربی و اپیدرمال (بشره‌ای یا مربوط به پوست بیرونی)
کیست‌هایی که در نتیجه‌ی بسته شدن راه‌های ترشح غدد چربی و در نتیحه‌ی آن، انباشته شدن چربی زیر پوست به وجود می‌آیند را کیست چربی می‌گویند. کیست‌های اپیدرمال در نتیجه‌ی انباشته شدن کراتین و در پی آن رشد برآمدگی زیر سطح پوست می‌باشند. ممکن است این کیست‌ها توسط باکتری‌ها آلوده شده و تبدیل به غده‌ی چرکین شوند.

درمان:

درمان شامل استفاده از ژل‌های هیدروژن پراکساید و داروهای ضد التهاب می‌باشد. در مواردی که در زیر بر‌آمدگی، چرک جمع شده باشد، آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. دارو‌ها و تجهیزاتی که در خانه وجود دارد، مانند کمپرس آب گرم و حوله‌ی داغ می‌تواند برای از بین بردن چرک، توصیه شود.
در موارد بسیار حاد، ممکن است شکافتن و جراحی و یا لیزر درمانی توصیه شود.

5-تومورهای خوش خیم
علت به وجود آمدن  تومورهای خوش خیم که در پشت گوش ظاهر می‌شوند از بافت‌های نرم می‌باشد که می‌توانند به شکل یک غده یا برآمدگی باشند. تومور خوش خیم چربی یا لیپوما از انواع تومورهایی است که از غدد بزاقی رشد می‌کند. این تومور به صورت برآمدگی نرم، بدون درد و قابل حرکت، نمایان می‌شود.

در اینجا تومورهای خوش خیمی که از بافت‌های غدد بزاقی به وجود می آید، می‌توانند خود را تا قسمت‌های پشت گوش گسترش داده و راه شناسایی آن‌ها، بی درد بودن این برآمدگی‌ها است که ممکن است بزرگتر شود و یا اندازه‌ی آن ثابت بماند.

از دیگرتومور‌های خوش خیم که ممکن است در استخوان پستانی به وجود آمده و رشد کند، کولستیتوما نام دارد که شامل سلول‌های مخاطی فلس دار و پولک پولک می‌شود. در موارد آسان‌تر، این شرایط، پوست قسمت‌های گوش داخلی را تغییر ساختاری غیر طبیعی داده، مگر قسمت‌هایی که فاقد لایه‌ی پوست می‌باشند.

یک چنین تغییر ساختاری در پوست، منجر به نابودی بافت اطراف شده و از روی پوست، یک لایه‌ی برآمدگی معمولی پشت گوش به نظر می‌رسد. نشانه‌هایی که این تومور به همراه دارد شامل گیجی، ترشحات از گوش، و از بین رفتن شنوایی، در همان گوشی که این مشکل برای آن پیش آمده، می‌باشد.

درمان:
باید این را در نظر بگیریم که بعضی از تومورهای چربی مشکلی ندارند ، و اغلب به دلیل زیبایی، جراحی و برداشته می‌شوند. با این وجود، بعضی از اوقات، ممکن است دردناک شوند و در تکان دادن فک، ایجاد مشکل کنند. این موارد با یک عمل جراحی بسیار ساده در یک درمانگاه محلی، برداشته می‌شوند.
لیپو ساکشن و نابود کردن شیمیایی تومورها، ممکن است در برخی از موارد توصیه شود، که بستگی به اندازه‌ی آن و تحقیقات ژنتیکیِ به عمل آمده دارد.

سرطان
از انواع مختلف سرطان و رشد تومورهای بد خیم، که ممکن است در ناحیه پشت گوش به وجود آیند، شامل سرطان پوست، سرطان غدد بزاقی مانند آماس سرطانی غدد بنا گوشی، سرطان غدد لنفاوی، مانند تومور بد خیم بافت رگی (نوعی سارکوما) که منشاء آن، سلول‌های لایه درونی رگ‌های خونی می‌باشد است، ورمی است که ناشی از رشد تومورهای بد خیم، عموماً بدون درد، می‌باشد و اندازه‌ی آن به مرور زمان بزرگ‌تر می‌شود.

درمان:
روش های درمانی غده پشت گوش شامل : در این قسمت با نابود کردن قسمت‌های سرطانی به وسیله‌ی مواد شیمیایی یا پرتو درمانی، در آوردن قسمت‌های سرطانی با جراحی و یا شیمی درمانی می‌باشد. شیوه‌ی دقیق درمانی بستگی دارد به نوع سرطان، و مرحله‌ای که سرطان پیش روی کرده است و همچنین اندازه‌ی برآمدگی.

6-تومور بد خیم بافت رگی
این نوع تومور بد خیم بافت رگی با پوسته پوسته شدن پوست خشک یا تشکیل لایه‌ای از سلول‌های پوست مرده‌ی چرب و نیز، قرمزی و التهاب در آن ناحیه شناخته می‌شود.علت به وجود آمدن
تومور بد خیم بافت رگی، تغییرات آب و هوایی، استرس، خستگی و فرسودگی، شرایط عصبی خاص و یا حتی عفونت‌های ناشی از کپک میباشد.برخی از افرادی که مبتلا به بیماری پارکینسون، بیماری صرع و یا ایدز می‌باشند، بیشتر مستعد ابتلا به تومور بد خیم بافت رگی می‌باشند.

درمان:
در هنگام پیدا کردن مشکل پوست و تحقیقات راجع به بیماری‌های پوستی، به تشخیص سریع این گونه شرایط کمک می‌کند. کرم‌های موضعی و لوسیون‌هایی که حاوی کورتیکو استرویید هستند، مانند هیدرو کورتیزون و بتا متازون می‌تواند جهت کاهش خارش و ناراحتی پوستی تجویز شود.
در صورت ابتلا از طریق عفونت کپکی، ممکن است داروهای ضد قارچی مانند کتوکو نازول و سیکلو پیروکس تجویز ش
ود.

برچسب ها : غده پشت گوش - علت غده پشت گوش - درمان غده پشت گوش - برآمدگی غده پشت گوش

غده پشت گوش | علت غده پشت گوش