ترشحات پشت حلق | علت ترشحات پشت حلق

ایجاد و تشکیل ترشح پشت حلق و افزایش آن یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه بیماران  به متخصصان گوش و حلق و بینی می باشد.

در واقع سطح داخلی سینوسها به وسیله سلولهای مخاطی پوشیده شده اند و کار اصلی این سلولها ی مخاطی تولید ترشحات تنفسی می باشد. این ترشحات موجب مرطوب شدن هوای تنفسی میشود و به این ترتیب هوای گرم و مناسب در اختیار سیستم تنفسی قرار میگیرد. این را باید بدانید که هوای سرد باعث زمینه سازی مشکلات آلرژیک در افراد میشود و باعث ایجاد سرفه و تحریک  گلو می باشد.

مخاط بینی و سینوس ها به طور طبیعی ترشحاتی  ایجاد می کند که باعث تمیز شدن راه های تنفسی می شوند.وقتی ترشحات بینی و خلط بینی از پشت آن به گلو میریزد باعث به وجود آمدن خلط گلو می شود.

ترشحات پشت حلق، مخاط اضافی است که از غدد موجود در نواحی پشت بینی و گلو حاصل می‌شود و درمان آن بستگی به علت به وجود آمدن آن دارد.

وقتی هوا خشک باشد ترشحات برای مقابله با این حالت افزایش می یابد .البته این ترشحات پشت حلق  در هنگام سرماخوردگی تشدید می شود.

علت این ترشحات پشت حلق عبارتند:

سرماخوردگی

آنفلونزا

آلرژی

سینوزیت

مصرف بعضی داروها، مانند داروهای ضدبارداری و فشار خون

کج‌شدگی تیغه بینی که وظیفه جداسازی دو سوراخ بینی را از هم دارد یا مشکلی دیگر در ساختار بینی که بر سینوس‌ها تاثیر می‌گذارد.

تغییرات آب و هوا مانند درجه حرارت پایین یا هوای خشک

مصرف بعضی غذاها (به عنوان مثال، غذاهای پرادویه ممکن است باعث تحریک جریان مخاط شود)

گاز ناشی از مواد شیمیایی، عطرها، مواد تمیز کننده، سیگار یا سایر مواد محرک

جمع شدن خلط در گلو باعث اذیت و خلط گلو منجر به تحریک گلو و ایجاد سرفه می شود.البته این سرفه ها در شب بدتر می شود. این ترشحات پشت حلق با عث عفونت دردناک در ناحیه گوش میانی می شود.سینوزیت نیز از اثرات این بیماری به وجود میآید.

رنگ ترشحات پشت حلق نشان از چیست؟

در واقع ترشحات سینوسی در حالت عادی دارای رنگ، بو و طعم نمی باشد. اما در شرایط خاصی که میزان این ترشحات  پشت حلق افزایش می یابد و به مرور در پشت حلق و بینی حس می شود امکان دارد رنگ ترشحات پشت حلق  و طعم و رنگ آن نشان از بیماری و یا اختلالی باشد.  ترشحات سینوسی در حالت عادی دارای هیچ رنگ و بویی نمی باشد. ترشحات سینوسی در مواقع ابتلا به رینیت آلرژیک و آلرژی فصلی نیز دارای رنگ و بو نمی باشد. اما در مواردی که رنگ ترشحات پشت حلق  و غلظت آن تغییر یافت و یا رنگ و بوی خاصی از آن حاصل شد می تواند نشان از وجود چرک و عفونت باشد. در واقع پس از مشاهده ترشحات زرد، سبز و یا خاکستری (غیر شفاف) احتمال ابتلا به سینوزیت در فرد افزایش یافتها ست.

درمان ترشحات  پشت حلق

در هرصورت نباید ترشحات پشت حلق را نادیده گرفت وباید به متخصص گوش حلق و بینی مراجعه کرد و اقدام به درمان کرد.

مصرف داروها مانند آنتی هیستامین و اسپرهاو داروهای دیگر برای برطرف کردن ترشحات  پشت حلق باید زیر نظر پزشک صورت بگیرد .البته درمان های طبی برای این بیماری وجود دارد. که نباید بدون مشورت پزشک ازآنها استفاده کرد.

بعداز مراجعه به پزشک او با انجام آزمایشات،سی تی اسکن و اشعه ایکس تجویز مناسب را برای درمان ترشحات پشت حلق انجام می دهد.

برچسب ها : علل ترشحات پشت‌ حلق - ترشحات پشت حلق - علت ترشحات پشت حلق - درمان ترشحات حلق

ترشحات پشت حلق | علت ترشحات پشت حلق